חדשות ועידכונים
השתלמויות מוזיקה חודש ספטמבר

קורס התנהלות בטוחה- מוקדים

י.ח בכפר- שיווק מוצרי מזון וצריכה לגני ילדים

מצוק- לחצן מצוקה

חוזר משרד הבריאות-מחלות מדבקות

לכל המבזקים
 
 
 
 
 
 
 
 
הרשמה לאתר
להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת המייל שלך: 
 
 
 
 
דף הבית >> מרכזיה פדגוגית >> מאמרים >> בעיות שינה אצל ילדים

 

 
 
 
בעיות שינה אצל ילדים
 

בעיות שינה אצל ילדים / שני צוקרמן

שינה היא אחד הנושאים המעסיקים אותנו ביותר כהורים לתינוקות ואף לפעוטות. לא סתם מניעת שינה נחשבת לאחת משיטות העינויים הקשות והיעילות ביותר. אחת האימהות שפגשתי (אמא לשלושה בהפרשים קטנים) סיפרה לי שכל פעם שאחד הילדים מעיר אותה בלילה היא מרגישה כאילו פעמון ענק מצלצל בתוך האוזן שלה מלווה בדפיקות פטיש על הראש. חוסר השינה והתעוררויות בלילה אמנם נכנסות לחיינו בדרך כלל עם הבאת תינוק אך עלולות ללוות אותנו גם כאשר התינוק גדל והופך לפעוט ואף לילד.

בעיות שינה לילדים הן אמנם דבר נפוץ אך גם ניתן לפיתרון. כדי לפתור בעיית שינה יש כמה דגשים שעלינו להקפיד עליהם (טיפים בסוף המאמר) וכמו כן להיות מוכנים לתהליך שעלול להיות מלווה בהתנגדות של הילד שלנו.

קיימים שני תנאים בסיסיים כדי להתחיל תהליך של שינוי:
ההחלטה - כשאמא אומרת לי שהתינוק / ילד שלה לא ישן טוב השאלה הראשונה שאני שואלת היא: "כמה זה מפריע לך?" – שינוי הרגלי שינה כרוך פעמים רבות בכמה לילות קשים ועד שההורים לא יהיו באמת מוכנים לעבור את התהליך הזה אני ממליצה לא להתחיל אותו. כניסה לתהליך כאשר אין ביטחון וצורך אמיתי בשינוי לא רק תגרום לתהליך להיות ממושך, קשה ומעיק אלא עלולה לגרום אפילו להחמרת המצב. ברגע שהשינוי יהיה ברור, ושני ההורים יחליטו שהוא הכרחי - כל ההתנהלות תהיה שלמה יותר, בטוחה יותר, עם הרבה פחות ייסורי מצפון. הילד כמובן יחוש בכל אלו ולכן כל התהליך יהיה קל וקצר יותר.

טיפול בייסורי המצפון – חלק מההפחתה בייסורי המצפון (שנוצרים כשאנחנו רואים את הילד שלנו בוכה וקורא לעזרתנו) טמונה בהבנה של חשיבות השינה להתפתחות הילד. כאשר אנחנו יודעים שאנחנו פועלים לטובת הילד שלנו, לטובת ההתפתחות והבריאות שלו, הרבה יותר קל לנו להיות אמפטיים ולהכיל את הבכי והקושי שלו. שינה היא תנאי הכרחי בהתפתחות הילד ובבריאותו.

ילדים במשך היום נחשפים למידע רב חדש ובזמן השינה המוח למעשה לוקח את כל המידע החדש הזה, מעבד ומאחסן אותו. כמו כן בזמן השינה מופרשים הורמוני הגדילה וכן גם המערכת החיסונית מתחדשת ומתחזקת. חוסר בשינה (גם אצלנו המבוגרים) עלול לגרום לעצבנות, חוסר שקט, הפרעות קשב וריכוז וכו'.

שעות השינה המומלצות לילדים בגילאי 2-8 (כולל שנת צהריים): 9-12 שעות.
ההמלצה לשעות השינה לתינוקות עד גיל שנה היא 12-15 שעות ביממה.
**הפער של שלוש שעות בין השעות המומלצות תלוי בטמפרמנט שהילד נולד איתו. לילדים שונים קיימים צרכי שינה שונים.

דבר נוסף שהוכח כמשמעותי ומשפיע על תהליך ההירדמות ואף על איכות ומשך השינה הוא הזמן שלפני השינה. הזמן שלפני השינה משפיע בצורה ישירה על איכות השינה ולכן טקס שינה קבוע ונכון מועיל ללא ספק לאיכות ומשך השינה.

לפניכם שלושה טיפים ליצירת טקס שינה חיובי, נעים ויעיל:

1. יצירת טקס שינה קבוע ומוקדם –

מחקרים מראים שיצירת טקס שינה קבוע הופכת לא רק את ההירדמות לקלה ומהירה יותר אלא גם את השינה לרצופה ורגועה יותר.
לתוך טקס השינה שלכם הכניסו דברים שאתם נהנים לעשות ביחד עם ילדכם, נסו ליצור עקביות מבחינת שעת התחלת הטקס וכמו כן גם בסדר הפעולות שלכם.
ערבו את ילדכם ביצירת סדר הפעולות ובחירתן (במידה והגיל מתאים).
בתחילת היצירה של טקס השינה שלכם, היו גמישים ואפשרו שינויים עד שתגיעו לטקס הנכון עבורכם ועבור ילדכם.

2. רגיעה דרך כל החושים -
כל חוויה שאנחנו חווים במשך היום נקלטת דרך כל החושים שלנו. החושים בגיל הצעיר אצל רוב הילדים מאוד חדים. כאשר אנחנו מתקרבים לערב ומתחילים את טקס השינה הקבוע, אני ממליצה יצירת רגיעה שתכלול בתוכה את כל החושים: עמעום של האורות בבית, כיבוי הטלוויזיה, טון דיבור שקט יותר, צמצום רעשי רקע, אפילו התייחסות לריח בבית (כאשר ניתן בלי ריחות חזקים, טיגון למשל, בערב), גם המגע הופך לעדין יותר, איטי יותר – בלי השתוללויות, קפיצות, ריצות וכו..
כאשר הרגיעה נקלטת דרך כל החושים שלנו המעבר לתוך השינה יהיה טבעי וזורם במידה רבה יותר.

3. השלמת היום –
אצל ילדים כמו גם אצל מבוגרים רבים קושי להירדם נגרם גם כתוצאה מנושאים פתוחים שנשארו בראש, שיחות שלא הושלמו, דברים שלא סיימנו לעשות...
השלמה של היום היא מעין סגירת מעגל יומי. את ההשלמה הזו כדאי לעשות בזמן שלפני השינה, תוך כדי שיחה עם הילד שמטרתה הקשבה למה שעבר היום (הקפידו להתמקד כמה שיותר בדברים החיוביים), חיזוק הביטחון שלו בעצמו ובהחלטות שקיבל ופחות הצגת העמדה שלנו.

סיפורים שלפני השינה כחלק מטקס השינה הם דבר מקובל מאוד, אני מאוד מאמינה בסיפורים ככלי נהדר להעברת מסרים חיוביים לילדים, להעשרת השפה ולפיתוח היכולת לדמיין ויחד עם זאת את הסיפור שלפני שינה אני בוחרת כסיפור שמייצר בעצמו סגירת מעגל (ולא סיפורים מעוררי שאלות, סיפורי "מתח" או סיפורים בהמשכים)
לילה-טוב!

שני צוקרמן – מפתחת ויוצרת משחקים בחברת DreamBow- משחקי איכות לילדים והורים.


למידע נוסף
info@dreambow.co.il
www.dreambow.co.il
052-5556333
 
Back  
 
מידע נוסף
להצטרפות
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
אודותינו
דבר היו"ר
סגל ההנהלה
כיצד להגיע
 
 
 
תוכן
מאמרים
אינדקס גנים
לוחות
פורום
 
 
הצטרפות
טופס הרשמה
למה אנחנו?
מידע לגננת
עדכון פרטים
 
 
פריסה ארצית
רכזות אזוריות
השתלמויות
ספקים
שיתופי פעולה
 
org.hiba@gmail.com  |  טלפון : 1-700-70-38-70  |  כתובת: שד' משה דיין 151 ירושלים
 
Batya |Graphic design studio