חדשות ועידכונים
נושא הגינה- חומרים פדגוגיים

השתלמויות בזום -חודש נובמבר

התקנת מצלמות- פרסום

סבסוד מצלמות

עדכוני מצב -קורונה

דיוני חקיקה- עדכונים

קורס התנהלות בטוחה- מוקדים

מצוק- לחצן מצוקה

חוזר משרד הבריאות-מחלות מדבקות

לכל המבזקים
 
 
 
 
 
 
 
 
הרשמה לאתר
להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת המייל שלך: 
 
 
 
 
דף הבית >> מרכזיה פדגוגית >> חגים ומועדים >> שבועות >> הולדת יעקב ועשיו ומכירת הבכורה

 

 
 
 
הולדת יעקב ועשיו ומכירת הבכורה
 
הולדת יעקב ועשיו ומכירת הבכורה, בראשית כה /
ד"ר חיה שרגא בן איון

באדיבות אתר "סיפורי התנ"ך לילדים"


מה בפרק?
♦ הסיפור – הולדת יעקב ועשיו ומכירת הבכורה – איך לספר אותו לילדים?
♦ חשיבות הבכורה ומעמדו של הבכור.
♦ דמותו של עשיו – האם היה ראוי לשמש במעמד הבכור?
♦ דמותו של יעקב – האם היה המעשה שלו ראוי?
♦ שיחה ופעילות עם הילדים.


הולדת יעקב ועשיו ומכירת הבכורה – הסיפור
שנים רבות חלפו מאז נישואיהם של רבקה ויצחק, וכל אותן שנים ארוכות לא נולדו להם ילדים. שניהם התפללו לאלהים, והנה אחרי שנים ארוכות של עקרות, רבקה הרתה.
היה זה הריון מוזר: רבקה חשה כל הזמן חבטות ובעיטות חזקות בבטנה, כאילו מישהו רץ שם כל הזמן הלוך ושוב, הלוך ושוב. מודאגת, היא פנתה לאלהים שהסביר לה שהיא נושאת ברחמה תאומים, והם אלה שמתרוצצים ולא נותנים לה מנוח.
בנים אלה, הבטיח לה ה', יולידו עוד ועוד בנים, שיהפכו יום אחד לעמים גדולים, ודווקא האח הצעיר והקטן יגבר על אחיו הבכור, ויהייה גדול וחשוב ממנו.
בזמן הלידה אירע דבר מוזר, הבן הצעיר מבין התאומים, אחז בעקבו של אחיו הבכור, כאילו רצה להשיג אותו ולצאת ראשון מרחמה של רבקה: "וְיָדוֹ אֹוחֶזֶת בַּעֲקֵב עֵשָׂו". לכן קראו לו יעקוב.
לבן הבכור, שיצא ראשון, קראו עֵשָׂו. הוא היה אדמוני וכל גופו מכוסה שיער כבגד שמכסה את הגוף: "אַדְמוֹנִי כֻּלּוֹ כְּאַדֶּרֶת שֵׂעָר" .
כשגדלו הנערים בחר כל אחד מהם במקצוע חביב עליו. עשיו הפך להיות צייד: "אִישׁ יֹודֵעַ צַיִד, אִישׁ שָׂדֶה", שחי במרחבי השדות והיערות, הרחק ממקומות יישוב, שם הוא צד בעלי חיים, ואילו יעקב, הבן הצעיר, בחר להיות רועה צאן: "יושֵׁב אֹהָלִים".
אבל יעקב, כמו ברחם, לא נרגע, הוא עדיין רצה להיות הראשון, הבכור.
יום אחד בשעה שהוא בישל נזיד עדשים ריחני, חזר לפתע אחיו, עשיו, מן השדה עייף ורעב. הריח עשיו את ריחו הנפלא של התבשיל, ורצה מאד לאכול ממנו. הוא פנה ליעקב וביקש: "הַלְעִיטֵנִי נָא (האכילני בבקשה) מִן הָאָדֹום, הָאָדֹום הַזֶּה (צבעו של הנזיד), כִּי עָיֵף (רעב) אָנֹכִי".
יעקב הבין שיש לו הזדמנות להגשים את תקוותו להיות הבכור - החשוב, והוא השיב לעשיו: "אתן לך מהנזיד אבל לפני כן: 'מִכְרָה (מְכור) כַיּוֹם (עכשיו) אֶת בְּכֹורָתְךָ לִי".
עשיו לא חשב פעמיים. הוא כל כך רצה לאכול מהנזיד הריחני: "מי רוצה להיות בכור? האוכל חשוב יותר". וכך הוא השיב ליעקב: "הִנֵּה אָנֹכִי הוֹלֵךְ לָמוּת, וְלָמָּה זֶּה לִי בְּכֹורָה"
יעקב רצה להיות בטוח ודרש מעשיו שישבע: "אם כך הִשָּׁבְעָה לִּי כַּיּוֹם".
עשיו מיהר להישבע ויעקב הגיש לו: "לֶחֶם וּנְזִיד עֲדָשִׁים".
עשיו אכל ושתה, ולרגע לא התחרט על העיסקה שעשה. להיפך, אחרי ששבע מן האוכל והשתייה הוא קם והלך לדרכו: "מי צריך את זה? מה יוצא לי מזה?" כך חשב עשיו: "וַיֹּאכַל, וַיֵּשְׁתְּ וַיָּקָם וַיֵּלַךְ וַיִּבֶז (זלזל) עֵשָׂו אֶת הַבְּכֹורָה".
כך הסתיימה המכירה, אבל לא העלילה.


יעקב ועשיו מכירת הבכורה – הצייר ג'יימס טיסו.


מה מייחד את הבן הבכור?
הבן הבכור הוא החשוב ביותר מכל הבנים. במותו של האב הופך הבכור ל'אבי' המשפחה.
חוק התורה מעניק לו זכויות יתר, והדבר בולט בחלוקת הירושה, כשהוא מקבל שני שלישים מהרכוש המשפחתי (דברים כא טו-יז). התנהלות דומה מצאנו גם בחוקי המזרח הקדום.
יתרת הרכוש מחולקת בין האחים האחרים. חוק זה מודגש יפה בספר דברים הגורס שגם אם הבכור הוא בנה של ה'אישה השנואה', הוא יהייה זה שיירש את מרבית הרכוש, ולא בנה של האישה האהובה, אבל זה לא תמיד היה כך…
לעתים, אנו מוצאים בתנ"ך גישה הפוכה: כשהצעיר הופך ראש לאחיו. כך הודח ראובן, בכור בניו של יעקב, ממעמדו לטובת יהודה ויוסף, יוסף הצעיר, זכה בשני שבטים/נחלאות (אפרים ומנשה). אפרים הצעיר הועדף על פני מנשה הבכור, דוד, צעיר בניו של ישי, הפך למלך, וכן שלמה 'עקף' את אדוניה, אחיו.

במילים אחרות לא תמיד הבכור הביולוגי זכה בעמדה בכירה זו; הוא אמנם ראשון הבנים אבל אינו בהכרח הנבחר.

האם עשיו היה ראוי לתפקיד ה"בכור"?
התורה, אף שאיננה אומרת זאת מפורשות, מצדדת בהעברת הבכורה מעשיו ליעקב.
אם נעקוב יפה אחרי ציוני הדרך נוכל להבין מדוע זוכה יעקב בבכורה.

איך מלמדת הפרשה שלנו על אי התאמתו של עשיו להיות בחיר הבנים.
א. החלטה אלוהית.
הכתוב מתאר את הריונה של רבקה: "ויתרוצצו הבנים בבטנה". באותם ימים, שלפני לפני האולטרא סאונד, אי ודאות גדולה ליוותה כל הריון. "אי שקט" בבטנה של רבקה הטריד אותה, והיא הלכה לדרוש באלוהים. התשובה שהיא קבלה הייתה:
"שני גויים (עמים) בבטנך, ושני לאומים ממעיך יפרדו… ורב (גדול) יעבוד צעיר".
לפי תשובת אלוהים מהעוברים המתרוצצים בבטנה של רבקה עתידים לצאת שני עמים, והבכור מבין הצאצאים יעבוד את הצעיר. במילים אחרות הצעיר יתפוס את מקומו של הבכור.
מגמה זו מסתמנת גם בזמן הלידה כשיעקב, הצעיר אחז בעקב עשיו, כאילו הוא מבקש להקדים, לצאת לפניו.
ב. דמותו של עשיו, בראשית כה.
על דמותו ואופיו של עשיו ניתן ללמוד מהבחירות שעשה בחייו.
המקצוע – צייד
"וַיְהִי עֵשָׂו אִישׁ יֹדֵעַ צַיִד אִישׁ שָׂדֶה וְיַעֲקֹב אִישׁ תָּם, יֹושֵׁב אֹוהָלִים".
מן המקצועות שבחרו בהם האחים ניתן לעמוד על אופיים. בעוד שיעקב בחר להיות רועה צאן כאביו, "מקצוע" מקובל באותם ימים, בחר עשיו להיות ציד.
לעומת זאת הצייד אינו מחוייב לאיש, עבודתו מזדמנת, אינה קבועה (בימינו נוסיף לכך גם אכזרית, צער בעלי חיים), הצייד כחיית הבר, אוהב חופש, נטול דאגות וחסר מסגרת קבועה.
גם תיאורו: "אִישׁ שָׂעִר", מקרב את עשיו אל החיה.
יעקב מתואר כאיש תם, שלם (לא במשמעות תמים, נאיבי), המספר המקראי אוהב אותו רואה בו איש מושלם.

שפת הדיבור
הדיבור של עשיו עילג ובוטה. במקום לומר: "השקני", או "הגמיעני" הוא אומר "הלעיטני" ביטוי הנשמע כהאבסה ופיטום של בהמות.
לשון הדיבור בפיו דלה, כלשון ילדים: "מן האדום האדום הזה" במקום לומר: נזיד, תבשיל וכד'.

סיפוק דחפים ושיקול דעת
אמנם עשיו היה רעב ועייף, אבל לא הייתה בו היכולת לדחות את צרכיו, ולהפעיל שיקול דעת לפני שעשה את העיסקה עם אחיו, ואחרי שאכל ושבע, לא עלו בו הרהורי חרטה, ויותר מכך הוא הביע זלזול בבכורה: "וַיֹּאכַל וַיֵּשְׁתְּ וַיָּקָם וַיֵּלַךְ. וַיִּבֶז עֵשָׂו אֶת הַבְּכֹרָה". שימו לב לרצף הפעלים שמראים את הדבקות של עשיו באכילה ובשתייה, שעם סיומם, אין בו חרטה על מה שעשה רק בוז למעמד החשוב הזה.

דמותו של ויעקב, בראשית כה
יעקב היה רועה צאן.
מה מאפיין את רועה הצאן? הרועה חייב לדאוג באופן קבוע לצאן שלו, למרעה, למים למחסה ולהגנה מפני טורפים ביום ובלילה. הרועה הוא מנהיגו של העדר.
יעקב משקיע עבודה גם בבית והוא מבשל נזיד ריחני.
גם יעקב אינו נקי מחטא.
הוא מנצל את חולשתו של אחיו כדי לחלץ ממנו שבועה.
התורה, לא נשארת אדישה למעשי הרמיה של יעקב, והוא ייתן את הדין עליהם מאוחר יותר.

שאלות ופעילות עם הילדים – בראשית כה
הסבר מקדים
הסבירו לילדים מה משמעות הדבר להיות בכור לפי התורה. בלי הסבר זה הפרשה לא תובן.
שאלות
א. שאלה כללית: מה דעתכם על הסיפור?
ב. מה מאפיין ומייחד את הצייד?
ג.  מה ניתן ללמוד על עשיו שבחר במקצוע זה?
ד. מה מייחד את רועה הצאן?
ה. מה ניתן ללמוד על יעקב שבחר להיות רועה?
ו.  מדוע נקרא יעקב בשם יעקב?
ז. מה הייתה העיסקה שהציע יעקב לעשיו?
ח. מה דעתכם על מה שעשה יעקב?
ט. מה דעתכם על התנהגותו של עשיו?
י.   מי מבין שני האחים נהג יותר בשיקול דעת?
יא. מה הרגיש עשיו כשיעקב הציע לו את העיסקה?
יב. מהי העיצה שהייתם נותנים ליעקב לפני שהציע את העיסקה לעשיו?
יג.  מהי העיצה שהייתם נותנים ליעקב לאחר ביצוע העיסקה עם עשיו?
יד. מהי העיצה שהייתם נותנים לעשיו לפני שהסכים למכור את בכורתו ליעקב?
טו. מהי העיצה שהייתם נותנים לעשיו לאחר שמחר את בכורתו ליעקב?

המחזה, בראשית כה:
המחיזו את הסצינה המתרחשת בין שני האחים.
רקע: אוהל, יעקב מבשל , עשיו מופיע מן השדה עם כלי הציד עייף.

'פיסול בתנועה', בראשית כה
משימה 1: פניו של עשיו כשנכנס לאוהל והריח את ריח התבשיל.
משימה 2: עשיו בזמן האכילה.
משימה 3: פניו של עשיו כשסיים לאכול.
•  בכל משימה הילדים מקבלים דקות ספורות ל'היכנס לדמות'.
• בהינתן האות: כולם קופאים על מקומם.
שיטה טובה גם להירגע וגם לתת פרשנות לסיפור.
מילים ופסוקים להטמעה בראשית כה:
←  וַיֵּצֵא הָרִאשׁוֹן אַדְמוֹנִי, כֻּלּוֹ כְּאַדֶּרֶת שֵׂעָר וַיִּקְרְאוּ שְׁמוֹ, עֵשָׂו.
←  וְאַחֲרֵי כֵן יָצָא אָחִיו, וְיָדוֹ אֹחֶזֶת בַּעֲקֵב עֵשָׂו, וַיִּקְרָא שְׁמוֹ יַעֲקֹב.
←  וַיְהִי עֵשָׂו אִישׁ יֹדֵעַ צַיִד, אִישׁ שָׂדֶה, וְיַעֲקֹב אִישׁ תָּם, יֹושֵׁב אֹהָלִים.
←  הַלְעִיטֵנִי נָא מִן הָאָדֹום הָאָדֹום הַזֶּה.
←  וְיַעֲקֹב נָתַן לְעֵשָׂו לֶחֶם וּנְזִיד עֲדָשִׁים.
 
Back  
 
מידע נוסף
להצטרפות
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
אודותינו
דבר היו"ר
סגל ההנהלה
כיצד להגיע
 
 
 
תוכן
מאמרים
אינדקס גנים
לוחות
פורום
 
 
הצטרפות
טופס הרשמה
למה אנחנו?
מידע לגננת
עדכון פרטים
 
 
פריסה ארצית
רכזות אזוריות
השתלמויות
ספקים
שיתופי פעולה
 
org.hiba@gmail.com  |  טלפון : 1-700-70-38-70  |  כתובת: שד' משה דיין 154 ירושלים
 
Batya |Graphic design studio