חדשות ועידכונים
שנה טובה

עדכוני מצב -קורונה

התו הסגול- קישור ישיר

י.ח בכפר- שיווק מוצרי מזון וצריכה לגני ילדים

מצוק- לחצן מצוקה

חוזר משרד הבריאות-מחלות מדבקות

לכל המבזקים
 
 
 
 
 
 
 
 
הרשמה לאתר
להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת המייל שלך: 
 
 
 
 
דף הבית >> מרכזיה פדגוגית >> חגים ומועדים >> חנוכה >> הכל על חנוכיות

 

 
 
 
הכל על חנוכיות
 
מה רצוי לדעת על חנוכיות ? / מאירה ענבל

מנורת חנוכה, באה להזכיר ולסמל את ניצחון המכבים וחנוכתו
המחודשת של בית המקדש בירושלים בשנת 165 לפני הספירה.

צורות רבות לחנוכייה, צורות המשקפות את שינויי הטעם ואופי בעליה. הצורה מושפעת מהסביבה וממצבם הסוציו-אקונומי של היהודים בגלויות השונות והיא מצרפת לתפקידה ולצורתה  המסורתית בכל מקום, את שניתן להוסיף ולהטמיע מהסביבה הייחודית.

החנוכיה - מנורת החנוכה בצורתה הידועה לנו כיום - קיימת החל מימי הביניים. פיזור היהודים בגלויות השונות, נדודים מארץ לארץ, מפגש עם תרבויות שונות וביטויי אמנות שונים, יצרו מיזוג בין צורות מקודשות-עתיקות וצורות חילוניות חדשות. כבר במנורות החנוכה הראשונות צורת בניין היא מוטיב קבוע המופיע עד דופן המנורה כסמל ל"חג חנוכת הבית".

בספרו "מנורת החנוכה" (ספר המחקר המקיף והיחיד, עד כה, על תולדות עיצוב מנורת החנוכה, הערוך לפי פרקים בתולדות האמנות), מדגיש מרדכי נרקיס את נושא הארכיטקטורה כנושא דומיננטי בעיצוב מנורת החנוכה:"... כמו על כל תשמישי הקדושה היהודיים, עברו על המנורה כל ההרפתקאות שעברו על בעליה. יחד עמם היא נעלמה ויחד עמם היא עולה מחדש. כבעליה, היא בת הסביבה והדור, וכבעליה היא שואלת מסביבתה מה שאפשר לה לקחת ומכל זאת לצורה ולתפקיד שלה היא מעכלת תוך כדי כך את הזר לרוחה ומיהדת אותו...".

חנוכיה בעלת דופן אחורית, ובמיוחד כזו שיש בה מרכיבים ארכיטקטוניים, הייתה נפוצה בעדות האשכנזיות, הספרדיות והתימניות. מאז תקופת התלמוד היה נהוג להעמיד את מנורת החנוכה לפני חזית הבית היהודי, כדי להכריז על הנס. בימי הביניים, במאות 12, 13 בערך, גרמו נסיבות חיצוניות לעיתים לכך, שהכניסו את החנוכיה לתוך הבית ותלו אותה בתוך הכניסה מול המזוזה. סביר להניח שזה השפיע על עיצוב הדופן האחורית שמילאה תפקיד שימושי כאביזר תליה.

נס החנוכה אירע בבית המקדש. סביר להניח שמה שחשבו על בית המקדש, הייתה לו השפעה על הדופן האחורית של החנוכיה, וכנראה יש השפעה גם לעובדה שנהגו לשים את החנוכיה בחזית הבית.

במקורות אין קביעה לגבי צורתה של החנוכיה ולכן מעצבים היו חופשיים להפעיל את דמיונם ולהיות מושפעים מן הסביבה.

חומר למחשבה דיון וכתיבה:

1. החומר ממנו עשוייה החנוכיה ומה הוא אומר לנו:
  • ממה עשויה החנוכיה ולמה לפי הערכתכם היא עשויה מן החומר שציינתם?
  • מה זה מראה על האנשים שקנו אותה?
  • באיזו חברה הם חיו ואיזה מעמד כלכלי עשוי היה להיות להם?
  • כיצד משפיע החומר ממנו עשויה החנוכיה על משך הזמן שהיא שורדת ולא מתקלקלת?
  • מה היה ערכה של החנוכיה בעיני בעליה?
  2. חומר הבעירה שבו השתמשו בחנוכיות:
  • באיזה חומר בעירה השתמשו בחנוכיה ?
  • מה זה אומר לגבי גיל החנוכיה הזו? (ישנה או חדשה יותר).
  • היכן מוצב השמש בחנוכיה ?
  3 . הביטו מקרוב בקישוטים, כתבו על הפרטים הבאים:
  • מהן החיות המופיעות על גבי החנוכיה הסבירו את משמעות סמל החיה על גבי החנוכיה לגבי המסורת היהודית?
  • אילו סמלים יהודיים מופיעים בחנוכיה ?
  • אילו סימני הסוואה של היהדות בסמלים לא יהודיים קיימים בחנוכייה? (סמלים שנובעים מרדיפת דת, או סמלים של התחקות אחר תרבות אחרת לצורך התערות).




 

חנוכייה ממרוקו המאה ה- 18 .
מקור ההשראה הצורני משלב  מסגד וחזית כנסיה.
המלבן התחתון כולל רוזטה מרכזית משתרגת ומעליה שורה של שבעה שערים בקשת איסלמית.
המשולש העליון מורכב משריגי רוזטות מעליה פתח בקשת איסלמית,  לצדם ארבע ציפורים, שתים מכל צד ומעל טבעת תליה.


 

מוריה פורחת –
הצמח ששימש מקור השראה  לצורת המנורה.



 

חנוכייה מגרמניה מהמאה ה- 18
כסף רקוע חקוק ויצוק, מוזהב בחלקו. החנוכייה  עומדת על ארבע רגליים  מפוסלות  כבעלי חיים, הפנל התחתון המחזיק את פכיות השמן מעוטר במוטיב צמחי סימטרי, חוזר על עצמו.
הדופן האחורי דמוי שער כנסייה מחולק לקשת מרכזית ולצידיה קשתות קטנות יותר נתמכות על
ידי עמודים. 
במרכז הקשת הגדולה מנורת שבעת הקנים בהשפעת  המנורה משער טיטוס. ולצידיה תבליט משה ואהרון. מעל המנורה מעין כתר תורה. מעל הקשת נשר דו-ראשי,  בשתי הקשתות הצדדיות ברכות לחג החנוכה. בראש העמודים הצידיים זוג אריות בפרופיל  וזוג חיות בכותרות העמודים, בצידי החנוכייה דמויות מפוסלות. זוג דמויות נושאות את מוט השמש שבראשו בזיך השמן.




 
   

 

חנוכיה בעלת דופן אחורי מפולין המאה  ה- 18.
משלב מוטיב צורני של מבנה בית-הכנסת, עשויה פליז יצוק מקודח וחקוק.
החנוכיה ניצבת על ארבע רגליים מעוצבות, המלבן התחתון משורג  בפריז גיאומטרי חוזר, בחזית - בתי הנר. מעליו במרכז פנל מלבני הכולל שער רקוע במרכזו ומעליו 
משושה פתוח. לצידיו שני עמודים – יכין ובועז ושני חלונות מלבניים. המלבן העליון מושפע ממבנה בית הכנסת (ראה תמונה וסכמה). המשולש העליון מורכב משריג קישוטי שנובעים ממנו זוג צבאים ובראשו טבעת תליה. הדפנות הצדדיות מורכבות משריג בדמות אריה הנושא על זנבו פמוט בדמות כד.

מנורת חנוכה מאלג'יר, 
המאה ה- 19

לוח נחושת, פליז טבוע חקוק מקודח ויצוק.
החנוכיה מחולקת לשלושה פנלים: בסיס החנוכיה רקוע מנחושת אדומה.
שני פנלים קדמיים: תחתון ועליון, בשניהם שדרת עמודים היוצרים קשת מחודדת וסריגים  קישוטיים. בפנל התחתון שמונה פכיות שמן ובפנל העליון פכית אחת לשמש.
זוג כוכבים וסהר בראש החנוכייה.  עיטור הסהר והכוכב שאול מהסביבה האיסלמית ומשולב בחנוכייה לאות הזדהות של היהודים עם השלטון.



 

חנוכייה מעירק המאה ה - 19 -  פליז יצוק וצבוע, וזכוכית צבועה. דופן הרקע כבניין עם כיפה  הנתמך על ידי ארבעה עמודים. חמש חמשות, סהר-כוכב וציפורים כמוטיבים חוזרים. במרכז גביע מאורך מזכוכית שבראשו עיטור סהר מכוכב המשמש גם לתליה. כוסות זכוכית מחוברות אל חישוקי 
מתכת משמשות להדלקה.
הסהר והכוכב מביעים הזדהות של היהודים עם השלטון.



 

   
חנוכייה מאיטליה מהמאה ה-17

חנוכייה מכסף בדמות טירה מימי הביניים, מצרפת, המאה ה-18, מתצוגת החנוכיות במוזיאון ישראל.

 



 

מנורת בית הכנסת של קאסלי מונפראטו

מנורה יצוקה פליז בעלת מימדים גדולים במיוחד: 115 ס"מ
גובה ו-80 ס"מ רוחב.
המנורה נוצרה ב-1830 והיא אופיינית לתקופה הנפוליונית.
מנורה מונומנטלית זאת יחודית בצורתה ושונה מכל מנורות החנוכה גדולות המימדים המוכרות לנו מגלויות שונות.




 

 
Back  
 
מידע נוסף
להצטרפות
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
אודותינו
דבר היו"ר
סגל ההנהלה
כיצד להגיע
 
 
 
תוכן
מאמרים
אינדקס גנים
לוחות
פורום
 
 
הצטרפות
טופס הרשמה
למה אנחנו?
מידע לגננת
עדכון פרטים
 
 
פריסה ארצית
רכזות אזוריות
השתלמויות
ספקים
שיתופי פעולה
 
org.hiba@gmail.com  |  טלפון : 1-700-70-38-70  |  כתובת: שד' משה דיין 154 ירושלים
 
Batya |Graphic design studio