חדשות ועידכונים
דורי שאשא -"המתנה הכי טובה"

השתלמויות חודש אפריל

Shop4Kids-מתנות לפסח

מניעת נפילות בעת טיפול והחתלה

אוגדן הנחיות - משרד החינוך

קבלת אישור ראשוני להפעלת מסגרות לפעוטות 0-3

מידע בנושא מטפי כיבוי אש

מצוק- לחצן מצוקה

חוזר משרד הבריאות-מחלות מדבקות

לוחות השתלמויות תשפ"ד

לכל המבזקים
 
 
 
 
 
 
 
 
הרשמה לאתר
להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת המייל שלך: 
 
 
 
 
דף הבית >> מרכזיה פדגוגית >> חגים ומועדים >> פורים >> הצעות לפעילויות בנושא פורים

 

 
 
 
הצעות לפעילויות בנושא פורים
 
הצעות לפעילויות בנושא פורים / מרכז דע-גן 
 
לחג הפורים מנהגים וסמלים רבים, לכן ניתן לשלב נושאים רבים מתחומי הממ"ט בצורה מגוונת בתוך פעילויות החג השונות.

תחפושות, צבעים והסוואה בטבע:
"תחפושות" קיימות בטבע עוד הרבה לפני שאנחנו המצאנו את ספיידרמן, טינקרבל או בוב ספוג...
בעוד שבני האדם מתחפשים, בעלי החיים נולדים כך, ויש לעשות הבחנה זו עם הילדים. גם אם החוקרים עדיין חלוקים ביניהם לעיתים בשאלה מהו התהליך המביא יצור כלשהו ל"התחפש", להידמות למישהו אחר, להעלם או להתבלט, כל מי שמביט בטבע בעין חוקרת ימצא בו תחפושות העולות על כל דמיון אנוש.

על צבעי ראווה, התראה והפחדה, על המתחזים למישהו אחר מטעמי ביטחון או תועלת ועל צבעי ההסוואה במאמר פורים בטבע של עזריה אלון (מתוך אתר שיטים). פורים בטבע - על חיקוי והסוואה בעולם החי - מאמר של ד"ר נח רוטרי (מתוך אתר מט"ר), מי יודע מדוע ולמה לובשת הזברה פיג'מה?- מאמרה של רבקה זוהר (מתוך אתר מט"ר). עוד על חיות שמתחפשות במאמרו של ד"ר בעז שחם עד-לא ידע חייתי: פורים בטבע (מתוך אתר החברה להגנת הטבע).

פעילויות סביב הרעשן:
הרעשן בד"כ סובב על צירו. הרעש נוצר כאשר לשונית מכה על גלגל שיניים.
אפשר לרכז בגן רעשנים שונים ולערוך השוואה ביניהם. הילדים יוכלו לחקור את מבנה הרעשן, את הלשונית, את הסיבוב סביב הציר. כמו כן, הם יוכלו לשמוע את הבדלי הצליל בין הרעשנים השונים.
אפשר לפתח את החשיבה הטכנולוגית אצל הילדים בהקשר לרעשן - מאילו חומרים הוא עשוי? כיצד הוא פועל? ומדוע הומצא ע"י האדם? למעשה, מקור המסורת היהודית לגבי השימוש ברעשן הוא כנראה מהמנהג לרשום את שמו של המן על פיסות אבן או עץ והקשתם אלו באלו עד למחיקת השם. מנהג זה התפתח עם השנים ונותר ממנו בעיקר הרעש, ומכאן נולד המנהג להרעיש ברעשן.
אפשר לחפש רעשנים שונים שיש לנו בטבע ולהציגם:

לוח תוכן בנושא, שרית קפלנסקי, מנהלת גן ארבל, מבשרת ציון.

רעיונות להכנת רעשנים:
למעשה, היצירה בגן היא סביב קשקשנים ולא רעשנים. הילדים יכולים להכין את הקשקשנים באמצעות שימוש חוזר במיכלים שונים: מכניסים אבנים קטנטנות, קטניות, חרוזים וכדומה. את המיכלים מקשטים בצורות פורימיות משעשעות.

הכנת משלוחי מנות:
ננצל את מנהג משלוח המנות לפעילות מתמטית בגן כאשר נוכל לבחור יחד עם הילדים מה יהיה במשלוח המנות (באמצעות דיאגרמה) וכמה פריטים עלינו לקנות מכל סוג (לדוגמה בגן של 35 ילדים: כמה אוזני המן נקנה אם לכל ילד צריך אוזן המן אחת, כמה סוכריות אם נחלק לכל ילד 3 סוכריות וכך הלאה). ניתן להיעזר באמצעי המחשה שונים לצורך החישוב ובייחוד בלבני הדיג'י שיעזרו לילדים לסכם את הכמויות הגדולות (לדוגמה כל ילד לוקח 3 לבני דיג'י שמייצגות 3 סוכריות. אורזים יחד את כל לבני הדיג'י במיכלים ורואים כמה סוכריות צריך לקנות (3 כפול מספר ילדי הגן).

אפשרות נוספת היא לתמחר את המוצרים (אוזן המן =3₪, סוכריה = 1₪ וכך הלאה). על כל ילד להרכיב משלוח מנות בסך של 10₪ מהמבחר המוצע לבחירתו.

הכנת אוזני המן:
הכנת אוזני המן בגן היא חגיגה חושית כמו כל הזדמנות לאפייה בגן. היא מזמנת פעילויות רב תחומיות: שפה (תיאור העשייה, מושגים שפתיים), מתמטיקה (כמויות במתכון, מדידת כמויות ונפחים, צורת אוזן ההמן), מדע (התנסות בחומרים) וגם טכנולוגיה (מה כדאי - הכנת בצק ידנית או במערבל חשמלי?) וכמובן הפעלת החושים ועשייה תוך כדי אינטראקציה חברתית.

מסיכות:
מבקשים מהילדים להביא מסיכות שיש בבית.
ניתן לדון בשוני ובדמיון שבין מסכות השייכות לתרבויות שונות ובמשמעות של המסיכות בכל תרבות ותרבות.  יוצרים דיון סביב נושא הסימטריה, חומרים, תכנון מסיכות מוטיבים חוזרים ועוד.
על משמעויות של מסיכות, בעבר, בהווה ובתרבויות השונות –  אתר אנציקלופדיה של ynet.

פעילויות סביב המגילה:
תחילה נבדוק במילון מהי המילה "מגילה" ומה מקור שמה (מהשורש ג.ל.ל). המגילה היא קלף מגולגל. בכדי להמחיש את צורתה נוכל לבדוק בסביבתנו מהו גליל ומהן תכונותיו כגוף הנדסי.
מומלץ לערוך השוואה בין  מגילות שונות שנאסוף בגן: מגילות בגדלים שונים, מאוירות ושאינן מאוירות, בעלות גודל שונה של כתב וכדומה.

פעילות שפתית המשלבת מגדלת: הכיני כרטיסי קלף עם מילים מרכזיות הקשורות למגילה כגון: ארמון, מלך אחשוורוש, המן, אסתר, מרדכי, משתה... הניחי על שולחן מגילה הכתובה באותיות קטנות, מגדלת ואת כרטיסי הקלף. בקשי מהילדים לקחת קלף ולחפש את המילה שכתובה עליו בתוך המגילה בעזרת המגדלת.

הפעילויות נלקחו מתוך עלון מקוון לחג פורים, מאת רינה קמחי וטלי שכטר, מרכז ההדרכה לגיל הרך, מרכז פסג"ה פ"ת ומרכז פסג"ה אריאל.
ובאדיבות:
רונית דוד, מנהלת גן גפן, כפר סירקין, ושרית קפלנסקי, מנהלת גן ארבל, מבשרת ציון.
 
Back  
 
מידע נוסף
להצטרפות
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
אודותינו
דבר היו"ר
סגל ההנהלה
כיצד להגיע
 
 
 
תוכן
מאמרים
אינדקס גנים
לוחות
פורום
 
 
הצטרפות
טופס הרשמה
למה אנחנו?
מידע לגננת
עדכון פרטים
 
 
פריסה ארצית
רכזות אזוריות
השתלמויות
ספקים
שיתופי פעולה
 
org.hiba@gmail.com  |  טלפון : 1-700-70-38-70  |  כתובת: שד' משה דיין 154 ירושלים
 
לייבסיטי - בניית אתרים