חדשות ועידכונים
שנה טובה

עדכוני מצב -קורונה

התו הסגול- קישור ישיר

י.ח בכפר- שיווק מוצרי מזון וצריכה לגני ילדים

מצוק- לחצן מצוקה

חוזר משרד הבריאות-מחלות מדבקות

לכל המבזקים
 
 
 
 
 
 
 
 
הרשמה לאתר
להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת המייל שלך: 
 
 
 
 
דף הבית >> מרכזיה פדגוגית >> חגים ומועדים >> ראש השנה >> חודש אלול

 

 
 
 
חודש אלול
 
חודש אלול
 
אלול הוא החודש השנים עשר, המסיים את השנה בלוח העברי. והשישי במניין החודשים המתחיל בחודש ניסן, באלול 29 יום.

חודש אלול במסורת היהודית הוא נחשב לחודש של חשבון נפש על השנה שעברה והכנה לקראת השנה החדשה והימים הנוראים הפותחים אותה. ומכאן המנהג להתחיל באמירת סליחות בחודש אלול: בעדות המזרח מתחילים לומר סליחות למחרת ראש חודש אלול, ובקהילות אשכנז – במוצאי השבת שלפני ראש השנה. את הסליחות אומרים בבית הכנסת במרבית הקהילות בימי החול בלבד (ולא בשבתות).
במהלך כל חודש אלול, אחרי תפילת שחרית (תפילת הבוקר), נוהגים לתקוע בשופר, כדי לעורר את האנשים לסליחה לקראת הימים הנוראים.
פירוש השם "אלול" לקוח מהשפה הארמית – משמעותו היא חיטוט עצמי, חיפוש בכוונות ובמעשים שלנו מתוך רצון להיטהר, ולהשתפר.

אלול גם נקרא בכינוי – "חודש הרחמים והסליחות".
נושא הרחמים והסליחות קשור לחודש אלול בכמה מובנים.
אלול הוא החודש האחרון בחודשי – השנה.
הוא חודש ה"סיכום" לפני רה"ש ו " יום הדין" – (יו"כ). לכן נהוג להתחיל בו את תהליך הבחינה העצמי ואת החזרה בתשובה.
מעין פתיחת דף חדש.
המסורת היהודים מאמינה, שימי חודש אלול הם ימים מיוחדים, בהם התשובה מתקבלת יותר מבכל יום אחר בשנה – אלה הם "ימי רצון".
בראש – חודש אלול עלה משה להר – סיני לקבל את הלוחות השניים, לאחר ששבר את הלוחות הראשונים, כשראה את "חטא העגל". ארבעים ימים שהה משה בהר  סיני. משה ירד אל עמו בי' בחודש תשרי – הוא יום הכיפורים.
מאז נהוג לבקש סליחה ומחילה מהק"ב מראש – חודש אלול ועד יום – הכיפורים.

התקיעה בשופר בחודש אלול  
התקיעה בשופר בחודש אלול היא מנהג, ולא מצווה מן התורה, כמו התקיעה בראש – השנה. נהוג לתקוע בשופר בחודש אלול מכמה סיבות.
כשעלה משה להר – סיני, כדי לקבל את הלוחות השניים, תקעו במחנה – ישראל בשופר , כדי להודיע לכל העם, שמשה  עלה להר – סיני, ושלא יחזרו לחטוא בעבודה זרה. זכר לעליית משה להר ה'.
תוקעים בשופר, במשך כל החודש – אחרי תפילת "שחרית" כדי לעורר את העם, ולהזכיר להם ש"יום הדין" קרב ובא. השופר מזכיר לחזור בתשובה, בשל צלילו החזק והקולני.
הרמב"ם אמר: "עורו ישנים, משנתכם – ונרדמים, הקיצו מתרדמתכם, וחפשו במעשיכם וחזרו בתשובה . . . (הלכות שובה).
חודש אלול נזכר לראשונה בספר "נחמיה" פרק ו', פסוק ט"ו.
חודש אלול ורמזיו – שמו של חודש אלול חבוי בביטויים שונים, אשר רומזים ומספרים לנו על החודש :
אני לדודי ודודי לי (שיר השירים פרק י' , ג' )
ברמז זה הקב"ה מָשוּל לדודה של כנסת – ישראל. כלומר, בחודש אלול בולט יחס אישי, קרוב ואוהב בין ה' לבין עמו, ישראל. בנוסף, כל מילה ברמז זה מסתיימת באות י' – י' בגימטרייה שווה לעשר. ארבעה "יודים" = ארבעים = מספר ימי – התשובה מראש – חודש אלול, ועד יום הכיפורים (י' בתשרי).

מה הן הסליחות?
הסליחות הן תפילות מיוחדות הנאמרות בבית הכנסת בימי החול (בלבד) בחודש אלול (כמוסבר בקטע הקודם) ובעשרת הימים הראשונים של חודש תשרי. את הסליחות אומרים בשעות הלילה או בבוקר, לפני תפילת שחרית (תפילת הבוקר).
הסליחות כוללות קטעי תפילה, פסוקים ופיוטים העוסקים בבקשת סליחה על חטאים ובהבעת חרטה על התנהגות לא ראויה, והם כוללים בקשה לאלוהים לזכות ברחמיו ובסליחתו. בקשה זו לרחמים ולסליחה מבוססת על מידות הרחמים של ה', שאותן מזכיר המתפלל פעמים אחדות במהלך הסליחות על-פי הכתוב בספר שמות (פרק לד פס' 6-7) " ה', ה' אֵל רחום וחנון, ארך אפיים ורב חסד ואמת.
נוצר (=שומר) חסד לאלפים, נושא (=סולח) עוון ופשע וחטאה…"
לאחר אמירת פסוקים אלה מבקש המתפלל: "סלח לנו אבינו כי חטאנו, מחל לנו מלכנו כי פשענו, כי אתה אדוני טוב וסלח [וסלחן] ורב חסד …".
המנהג להזכיר את מידות הרחמים של האֵל בסליחות הוא מנהג עתיק, המופיע כבר בתלמוד הבבלי (שנכתב לפני 1,500 שנה בערך). מאז תקופת התלמוד נוספו לסליחות פיוטים שונים העוסקים בהודאה בחטאים ובבקשת סליחה ורחמים. הפיוטים נכתבו בדרך כלל בחרוזים עם פזמון חוזר. פיוטים רבים מבוססים על שיטת האקרוסטיכון: האותיות הראשונות של כל שורה יוצרים צירוף בעל משמעות: אותיות הא"ב, שמו של מחבר הפיוט ועוד.
בסליחות מזכירים את זכויותיהם של אבות האומה – אברהם, יצחק ויעקב – ומבקשים שזכויות אלה יסייעו גם לנו, כצאצאי האבות. יש גם קטעי סליחות המזכירים את הצרות והרדיפות של עם ישראל בתקופת הגלות, וכוללים בקשה לרחמים ולישועה.
בן אדם מה לך נרדם, קום קרא בתחנונים, שפוך שיחה, דרוש סליחה מאדון האדונים. מתוך פיוט סליחות, לפי נוסח עדות המזרח.

שלוש דרכים מונים המקורות היהודים להעברת רוע הגזירה: תשובה, תפילה וצדקה.

התשובה מורכבת מחרטה, ווידוי ועזיבת החטא -
"ומהי התשובה? שיעזוב החוטא את חטאו ויחליט
בלבו שלא יעשהו עוד, שנאמר "יעזוב רשע דרכו..."
הרמב"ם, הלכות תשובה, ב'

הימים שבין ראש השנה ליום הכיפורים נקראים
עשרת ימי תשובה וגם "בין כסה לעשור".
יום הכסה - הוא ראש השנה שבו הירח מכוסה,
עשור - הוא יום הכיפורים החל בעשירי בתשרי.

* באדיבות "עופרים"
 
Back  
 
מידע נוסף
להצטרפות
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
אודותינו
דבר היו"ר
סגל ההנהלה
כיצד להגיע
 
 
 
תוכן
מאמרים
אינדקס גנים
לוחות
פורום
 
 
הצטרפות
טופס הרשמה
למה אנחנו?
מידע לגננת
עדכון פרטים
 
 
פריסה ארצית
רכזות אזוריות
השתלמויות
ספקים
שיתופי פעולה
 
org.hiba@gmail.com  |  טלפון : 1-700-70-38-70  |  כתובת: שד' משה דיין 154 ירושלים
 
Batya |Graphic design studio