| | 
	
		
			| 
					  |  
			|  |  
			| 
					
						
							| 
									
										
											| 
													
														
															| 
																	
																		
																			| 
																					
																						
																							|  |  
																							|  |  
																							| 
	
		
			| סתיו - מערך שיעור 
 מטרות:
 1. הכרת תכונות עונת הסתיו כחלק ממחזוריות גלגל עונות השנה.
 2. הכרת סימני הסתיו והתופעות הקשורות בהם.
 3. הכרת סוגי עלים; הכרת מבנה גוף החילזון והנחליאלי.
 4. הכרת הכותנה- בית הגידול, מוצרים מהכותנה, התהליך, מבנה הצמח.
 5. הרחבת והעמקת הקשר לסתיו באמצעות חוויה ושפה.
 6. פיתוח הבעה עצמית והעלאת רגשות ותחושות הקשורות לסתיו.
 
 
					
					
					
					רמה נמוכה:
					
					
						
							
								| שפה וקוגניציה | * מיון עלים לפי גודל. * זיהוי חפץ יוצא דופן.
 * הכרת הפעלים: לזחול לקפץ, לנתר.
 * זיהוי ושיום סימני הסתיו
 * הכרת המושגים: לאט-מהר (רוח,חילזון), ארוך-קצר (עלה).
 גבוה-נמוך (חצב)
 * הכרת חלקי גוף של הנחליאלי והחילזון.
 * הכרת צבעים המאפיינים את עלי השלכת, הנחליאלי,
 החצב.
 
										* מיון מאפיינים לקטגוריות, למשל:  נחליאלי וחילזון - בעלי חיים. * תיאור מדרשי תמונה הקשורים בסימנים.
 * דיון בשינויי מזג האוויר והלבוש.
 * פיתוח והרחבה של נושא הכותנה:
 - הכרת הכותנה.
 - בית הגידול-שדה.
 - מוצרים מכותנה.
 - מבנה הצמח.
 - התהליך מהזרע עד לצמח.
 - קשה/רך, קטן/גדול, גבוה/נמוך.
 |  
								| חשבון | * התאמה חד-חד ערכית-לכל חילזון עלה. * סידור עלים לפי גודל - גדול, קטן, בינוני.
 * הכרת המושג מעט-הרבה באמצעות סימני הסתיו.
 * מנייה של סימני הסתיו.
 * התאמת כמות לכמות ולמספר.
 |  
								| מוטוריקה גסה ותנועה במרחב | * משחקי תנועה ומוסיקה - ניעור של מצנח לפי רוח חזקה וחלשה. מהר –  לאט.
 * ריקודים הקשורים לסימני הסתיו (נחליאלי, רוח, עלים נושרים).
 * הליכה על מסלול של עלי שלכת.
 * הליכה על קורה/כסאות ואיסוף תמונות / עלים של סתיו.
 * משחק לפי הוראה לנתר, לזחול, לצמוח.
 * סיור בטבע: נצא עם הילדים לחפש את סימני הסתיו ולחוש את
 אווירת הסתיו.
 * המחזת סיפור בנושא.
 |  
								| מוטוריקה עדינה וסנסומוטורי | שימוש במיומנויות מוטוריות: גזירה, הדבקה, צביעה, מילוי שטח, מיחוי בעבודות בנושא הסתיו. דוגמאות:
 * מועכים עלים ויוצרים דמויות כיד הדמיון.
 * אפיית בצק בצורת חילזון.
 * יצירת חילזון מפלסטלינה.
 * הכנת נחליאלי מקרעי נייר.
 * יצירת הדפסים מעלים וצבעי גואש.
 * מיחוי עלים עם צבע פנדה.
 * מישוש עלי שלכת/ עלים ירוקים.
 * יצירות עם מוצרי כותנה: צמר גפן, מקלות אוזניים, בדים.
 |  
								| חברתי ורגשי | * יציאה לטבע - טיול. * ריקודים בקבוצה.
 * חיקוי תנועות.
 * משחק פנטומימה -ילד ממחיש פעולה מסימני הסתיו והילדים צריכים לנחש.
 * זיהוי והתייחסות לרגשות שונים בעקבות מפגש עם החילזון: רתיעה, שמחה.
 * ריקוד ציפורים.
 * מה אני אוהב בסתיו - לוח מובא לגן עם תמונות של הסמלים,
 הילד תולה את שמו במקום שמייצג את תחושתו.
 * מה אני אוהב בסתיו ביטוי אישי.
 |  
								| אוריינות | * חשיפה למילים הנלוות לתמונה או לסימנים. * הקראת סיפור תוך חשיפת הילדים למאפייני הספר (כריכה, דפים, וכו')
 * משחקי התאמה- מילה למילה, מילה בליווי תמונה לתמונה (לוטו, משחק הזיכרון).
 * מתכון לאפיית בצק.
 * הליכה במסלול, איסוף אותיות תוך כדי הליכה לבניית מילים
 הקשורות לנושא.
 |  
								| תפיסות | * משחק מי חסר ונעלם: באמצעות תמונות של סימני הסתיו. * משחק הזיכרון.
 * זיהוי הסימנים בדמות ורקע.
 * מדרש תמונה לפיתוח זיכרון חזותי. נהפוך ונבקש מהילד לספר
 מה הוא זוכר מהתמונה.
 * רצף חזותי.
 תפיסה שמיעתית
 * זיכרון שמיעתי ב"טלפון שבור"
 * המורה תשמיע מקצב איטי-מהיר והילדים יצטרכו לנוע לפי
 הקצב
 * קולות: רחש העלים, ציוץ הציפורים, רוח.
 |  
						 רמה גבוהה: 
 
					
						
							| שפה וקוגניציה | פיתוח אוצר המילים: יבש, שביר, נושר, זוחל נושבת, מעיפה, מנתר, מקפץ, פורח, נובל.
 מושגים: לאט- מהר, ארוך- קצר.
 תיאור עלים: מעוגלים, מחטים, מחוספסים, חלקים, בשרניים.
 * תיאור סימני הסתיו לפי קריטריונים: צבע, צורה, תפקוד, קטגוריה.
 * הכרת והרכבת חלקי גוף החילזון והנחליאלי.
 * תיאור וסידור ברצף של תמונות (מעללי הרוח לילד שחובש כובע).
 * תיאור מדרשי תמונה של סימני הסתיו תוך הקפדה על מבנה
 משפט תחבירי תקין.
 
 מודעות פונולוגית:
 * פירוק מילה למרכיבים הפונטיים. (ח-ל-זו-ן)
 * זיהוי והפקה של צליל פותח במילים הקשורות לסתיו. (חצב-ח)
 * חריזה- מציאת מילים נחרזות לסימני הסתיו (רוח-נפוח).
 * זיהוי והפקה של צליל סוגר במילים הקשורות בסתיו.(סתיו-ו)
 |  
							| חשבון | * תפיסת כמות עם סימני הסתיו (עלים,  חלזונות, חצב). * התאמת כמות למספר עם סימני סתיו.
 * משחקי "תפוס כמות" של סימני הסתיו.
 * מניית כמות של מאפיינים.
 * התאמה חד-חד ערכית (לכל חילזון עלה).
 * השוואת כמויות (איפה יש יותר)
 *  סימון< > =
 * זיהוי כמויות  וספרות: נחלק לכל ילד מספר עלים. על הרצפה
 מונחות ספרות. הילד יטיל קוביה ויניח מספר עלים לפי הכמות
 שיצאה, תחת הספרה הנכונה.
 * הכרת המספר הסודר באמצעות סימני הסתיו.
 * מניפולציות חשבוניות באמצעות סימני הסתיו.(על העץ 3 עלים.
 נשר 1 כמה נשארו?)
 |  
							| מוטוריקה גסה ותנועה במרחב | * הליכה על מסלול של עלי שלכת. * ריקודים.
 * פנטומימה של סימני הסתיו.
 * איסוף עלי שלכת.
 * משחק ים יבשה עם המילים: נחליאלי-חצב
 * הליכה / קפיצה / דילוג / דהירה בחלל החדר. ברקע המורה
 אומרת מילים שונות, כששומעים מילה הקשורה לסתיו נעמדים
 כפסלים.
 |  
							| מוטוריקה עדינה וסנסומוטורי | שימוש במיומנויות מוטוריות: גזירה, הדבקה, צביעה, מילוי שטח, התנסות בחומרים. דוגמאות:
 * הדפסים מעלים - בצבעי גואש .
 * מעיכת עלים יבשים והדבקתם.
 * ציור החצב בגיר ע"ג בריסטול שחור.
 * הכנת חילזון מבצק.
 |  
							| חברתי ורגשי | * יציאה משותפת לטבע. חיפוש אחר חלזונות, נחליאלי וחצב. * משחק פנטומימה: ילד ממחיש פעולה הקשורה לאחד מסימני
 הסתיו. למשל: איך זוחל החילזון, ועל הילדים לנחש איזה בעל
 חיים הוא הציג. המנחש  הוא המציג הבא.
 * המחזה משותפת של סיפורי סתיו.
 * זיהוי והתייחסות לרגשות שונים בעקבות מפגש עם החילזון:
 רתיעה, שמחה, פחד.
 * הדגשת משמעות המושג: חופש (צער בעלי חיים), יחס נאות
 לבעלי חיים.
 |  
							| אוריינות | * חשיפה למילים הקשורות לסתיו. * התאמת מילים לתמונות הסתיו.
 * הברקת מילים.
 * מתכון להכנת בצק (בצורת חילזון).
 * כתיבה:
 א. הבעה בכתב בנושא הסתיו.
 ב. כתיבת סיפור לתמונות ברצף.
 |  
							| קריאה | * זיהוי וקריאת מילים הקשורות לעונה. * קריאת סיפור קצר בנושא הסתיו ופיתוח מיומנויות הבנת
 הנקרא.
 * מתכון להכנת בצק (בצורת חילזון)
 |  
							| תפיסות | תפיסה חזותית: * משחק-מי חסר ונעלם עם תמונות הסתיו.
 * משחק הזיכרון
 * זיהוי הסימנים בדמות ורקע.
 * מבוכים
 * תיאור מילולי של סימני הסתיו לפי היבטים חזותיים של צבע,
 צורה, גודל.
 * כיווניות בסימני הסתיו (מי יוצא דופן בכיוון).
 * מדרש תמונה לפיתוח זיכרון חזותי. נהפוך את התמונה ונבקש
 מהילד לספר מה הוא זוכר.
 * רצף חזותי מורכב בשימוש בסימנים.
 תפיסה שמיעתית:
 * זיכרון ורצף שמיעתי ב"טלפון מתוקן".
 * זיכרון שמיעתי ב"טלפון שבור".
 * המורה תשמיע שיר על הנחליאלי והילדים יתאימו את
 התנועות: רץ, מנתר.
 * השמעת צלילים של רוח  איטית ומהירה והילדים יניעו את
 המצנח לפי הקצב.
 |  רשימת סיפורים:
 האם הגיע הסתיו
 הרוח והשמש
 ברלה, ברלה צא החוצה / פנינה קז
 מעשה בענן קטן / צביה וילנסקי
 עמוס והנחליאלי / מתוך חוברת שמ"ע
 עננים בשמים / מתוך חוברת שמ"ע
 הענן והטיפות / מתוך חוברת שמ"ע
 הזרעים אשר באדמה / מתוך חוברת שמ"ע
 
 דקלומים ושירים:
 רוח ענן / אנדה עמיר
 הרוח השובב / דתיה בן-דור
 החילזון והרוח / צילה לי
 יש לי חבר ענן / הדס פתחי
 חילזון / אריאלה סביר
 |  |  
																							|  |  |  
																			|  |  |  |  | 
																	
																		
																			| 
																					
																						
																							| מידע נוסף להצטרפות
 |  
																							|  |  
																							|  |  |  
																			|  |  
																			|  |  |  
															|  |  |  
											|  |  
											|  |  
											|  |  
											|  |  
											|  |  
											|  |  
											|  |  |  |  | 
 |