חדשות ועידכונים
תיקון חוק המצלמות

עונת הסתיו

אורית "ילדודנס"-הפעלה תנועתית לחנוכה

אוגדן הנחיות להפעלת מעון יום לפעוטות

מניעת נפילות בעת טיפול והחתלה

קבלת אישור ראשוני להפעלת מסגרות לפעוטות 0-3

מידע בנושא מטפי כיבוי אש

מצוק- לחצן מצוקה

חוזר משרד הבריאות-מחלות מדבקות

לכל המבזקים
 
 
 
 
 
 
 
 
הרשמה לאתר
להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת המייל שלך: 
 
 
 
 
דף הבית >> מרכזיה פדגוגית >> עונות השנה >> סתיו >> מערך בנושא הסתיו

 

 
 
 
מערך בנושא הסתיו
 
סתיו - מערך שיעור

מטרות:
1. הכרת תכונות עונת הסתיו כחלק ממחזוריות גלגל עונות השנה.
2. הכרת סימני הסתיו והתופעות הקשורות בהם.
3. הכרת סוגי עלים; הכרת מבנה גוף החילזון והנחליאלי.
4. הכרת הכותנה- בית הגידול, מוצרים מהכותנה, התהליך, מבנה הצמח.
5. הרחבת והעמקת הקשר לסתיו באמצעות חוויה ושפה.
6. פיתוח הבעה עצמית והעלאת רגשות ותחושות הקשורות לסתיו.



רמה נמוכה:

שפה וקוגניציה * מיון עלים לפי גודל.
* זיהוי חפץ יוצא דופן.
* הכרת הפעלים: לזחול לקפץ, לנתר.
* זיהוי ושיום סימני הסתיו
* הכרת המושגים: לאט-מהר (רוח,חילזון), ארוך-קצר (עלה).
  גבוה-נמוך (חצב)
* הכרת חלקי גוף של הנחליאלי והחילזון.
* הכרת צבעים המאפיינים את עלי השלכת, הנחליאלי, 
  החצב.
* מיון מאפיינים לקטגוריות, למשל:  
  נחליאלי וחילזון - בעלי חיים.
* תיאור מדרשי תמונה הקשורים בסימנים.
* דיון בשינויי מזג האוויר והלבוש.
* פיתוח והרחבה של נושא הכותנה:
- הכרת הכותנה.
- בית הגידול-שדה.
- מוצרים מכותנה.
- מבנה הצמח.
- התהליך מהזרע עד לצמח.
- קשה/רך, קטן/גדול, גבוה/נמוך.
חשבון * התאמה חד-חד ערכית-לכל חילזון עלה.
* סידור עלים לפי גודל - גדול, קטן, בינוני.
* הכרת המושג מעט-הרבה באמצעות סימני הסתיו.
* מנייה של סימני הסתיו.
* התאמת כמות לכמות ולמספר.
מוטוריקה גסה ותנועה במרחב * משחקי תנועה ומוסיקה - ניעור של מצנח לפי רוח
  חזקה וחלשה. מהר –  לאט.
* ריקודים הקשורים לסימני הסתיו (נחליאלי, רוח, עלים נושרים).
* הליכה על מסלול של עלי שלכת.
* הליכה על קורה/כסאות ואיסוף תמונות / עלים של סתיו.
* משחק לפי הוראה לנתר, לזחול, לצמוח.
* סיור בטבע: נצא עם הילדים לחפש את סימני הסתיו ולחוש את
  אווירת הסתיו.
* המחזת סיפור בנושא.
מוטוריקה עדינה וסנסומוטורי שימוש במיומנויות מוטוריות: גזירה, הדבקה, צביעה, מילוי שטח, מיחוי בעבודות בנושא הסתיו.
דוגמאות:
* מועכים עלים ויוצרים דמויות כיד הדמיון.
* אפיית בצק בצורת חילזון.
* יצירת חילזון מפלסטלינה.
* הכנת נחליאלי מקרעי נייר.
* יצירת הדפסים מעלים וצבעי גואש.
* מיחוי עלים עם צבע פנדה.
* מישוש עלי שלכת/ עלים ירוקים.
* יצירות עם מוצרי כותנה: צמר גפן, מקלות אוזניים, בדים.
חברתי ורגשי * יציאה לטבע - טיול.
* ריקודים בקבוצה.
* חיקוי תנועות.
* משחק פנטומימה -ילד ממחיש פעולה מסימני הסתיו והילדים צריכים לנחש.
* זיהוי והתייחסות לרגשות שונים בעקבות מפגש עם החילזון: רתיעה, שמחה.
* ריקוד ציפורים.
* מה אני אוהב בסתיו - לוח מובא לגן עם תמונות של הסמלים,
  הילד תולה את שמו במקום שמייצג את תחושתו.
* מה אני אוהב בסתיו ביטוי אישי.
אוריינות * חשיפה למילים הנלוות לתמונה או לסימנים.
* הקראת סיפור תוך חשיפת הילדים למאפייני הספר (כריכה, דפים, וכו')
* משחקי התאמה- מילה למילה, מילה בליווי תמונה לתמונה (לוטו, משחק הזיכרון).
* מתכון לאפיית בצק.
* הליכה במסלול, איסוף אותיות תוך כדי הליכה לבניית מילים
  הקשורות לנושא.
תפיסות * משחק מי חסר ונעלם: באמצעות תמונות של סימני הסתיו.
* משחק הזיכרון.
* זיהוי הסימנים בדמות ורקע.
* מדרש תמונה לפיתוח זיכרון חזותי. נהפוך ונבקש מהילד לספר
  מה הוא זוכר מהתמונה.
* רצף חזותי.
תפיסה שמיעתית
* זיכרון שמיעתי ב"טלפון שבור"
* המורה תשמיע מקצב איטי-מהיר והילדים יצטרכו לנוע לפי
  הקצב
* קולות: רחש העלים, ציוץ הציפורים, רוח.          
 

רמה גבוהה:
 

שפה וקוגניציה פיתוח אוצר המילים:
יבש, שביר, נושר, זוחל נושבת, מעיפה, מנתר, מקפץ, פורח, נובל.
מושגים: לאט- מהר, ארוך- קצר.
תיאור עלים: מעוגלים, מחטים, מחוספסים, חלקים, בשרניים.
* תיאור סימני הסתיו לפי קריטריונים: צבע, צורה, תפקוד, קטגוריה.
* הכרת והרכבת חלקי גוף החילזון והנחליאלי.
* תיאור וסידור ברצף של תמונות (מעללי הרוח לילד שחובש כובע).
* תיאור מדרשי תמונה של סימני הסתיו תוך הקפדה על מבנה  
   משפט תחבירי תקין.

מודעות פונולוגית:
* פירוק מילה למרכיבים הפונטיים. (ח-ל-זו-ן)
* זיהוי והפקה של צליל פותח במילים הקשורות לסתיו. (חצב-ח)
* חריזה- מציאת מילים נחרזות לסימני הסתיו (רוח-נפוח).
* זיהוי והפקה של צליל סוגר במילים הקשורות בסתיו.(סתיו-ו)
חשבון * תפיסת כמות עם סימני הסתיו (עלים,  חלזונות, חצב).
* התאמת כמות למספר עם סימני סתיו.
* משחקי "תפוס כמות" של סימני הסתיו.
* מניית כמות של מאפיינים.
* התאמה חד-חד ערכית (לכל חילזון עלה).
* השוואת כמויות (איפה יש יותר)
*  סימון< > =
* זיהוי כמויות  וספרות: נחלק לכל ילד מספר עלים. על הרצפה  
   מונחות ספרות. הילד יטיל קוביה ויניח מספר עלים לפי הכמות
   שיצאה, תחת הספרה הנכונה.
* הכרת המספר הסודר באמצעות סימני הסתיו.
* מניפולציות חשבוניות באמצעות סימני הסתיו.(על העץ 3 עלים.
   נשר 1 כמה נשארו?)
מוטוריקה גסה ותנועה במרחב * הליכה על מסלול של עלי שלכת.
* ריקודים.
* פנטומימה של סימני הסתיו.
* איסוף עלי שלכת.
* משחק ים יבשה עם המילים: נחליאלי-חצב
* הליכה / קפיצה / דילוג / דהירה בחלל החדר. ברקע המורה 
  אומרת מילים שונות, כששומעים מילה הקשורה לסתיו נעמדים
  כפסלים.
מוטוריקה עדינה וסנסומוטורי שימוש במיומנויות מוטוריות: גזירה, הדבקה, צביעה, מילוי שטח, התנסות בחומרים.   
דוגמאות:
* הדפסים מעלים - בצבעי גואש .
* מעיכת עלים יבשים והדבקתם.
* ציור החצב בגיר ע"ג בריסטול שחור.
* הכנת חילזון מבצק.
חברתי ורגשי * יציאה משותפת לטבע. חיפוש אחר חלזונות, נחליאלי וחצב.
* משחק פנטומימה: ילד ממחיש פעולה הקשורה לאחד מסימני
   הסתיו. למשל: איך זוחל החילזון, ועל הילדים לנחש איזה בעל
   חיים הוא הציג. המנחש  הוא המציג הבא.
* המחזה משותפת של סיפורי סתיו.
* זיהוי והתייחסות לרגשות שונים בעקבות מפגש עם החילזון: 
   רתיעה, שמחה, פחד.
* הדגשת משמעות המושג: חופש (צער בעלי חיים), יחס נאות
  לבעלי חיים.
אוריינות * חשיפה למילים הקשורות לסתיו.
* התאמת מילים לתמונות הסתיו.
* הברקת מילים.
* מתכון להכנת בצק (בצורת חילזון).
* כתיבה:
  א. הבעה בכתב בנושא הסתיו.
  ב. כתיבת סיפור לתמונות ברצף.
קריאה * זיהוי וקריאת מילים הקשורות לעונה.
* קריאת סיפור קצר בנושא הסתיו ופיתוח מיומנויות הבנת
   הנקרא.
* מתכון להכנת בצק (בצורת חילזון)
תפיסות תפיסה חזותית:
* משחק-מי חסר ונעלם עם תמונות הסתיו.
* משחק הזיכרון
* זיהוי הסימנים בדמות ורקע.
* מבוכים
* תיאור מילולי של סימני הסתיו לפי היבטים חזותיים של צבע,
   צורה, גודל.
* כיווניות בסימני הסתיו (מי יוצא דופן בכיוון).
* מדרש תמונה לפיתוח זיכרון חזותי. נהפוך את התמונה ונבקש
   מהילד לספר מה הוא זוכר.
* רצף חזותי מורכב בשימוש בסימנים.
תפיסה שמיעתית:
* זיכרון ורצף שמיעתי ב"טלפון מתוקן".
* זיכרון שמיעתי ב"טלפון שבור".
* המורה תשמיע שיר על הנחליאלי והילדים יתאימו את
  התנועות: רץ, מנתר.
* השמעת צלילים של רוח  איטית ומהירה והילדים יניעו את
  המצנח לפי הקצב.

רשימת סיפורים:
האם הגיע הסתיו                                                                                    
הרוח והשמש                                                                                          
ברלה, ברלה צא החוצה / פנינה קז                                                           
מעשה בענן קטן / צביה וילנסקי                                                               
עמוס והנחליאלי / מתוך חוברת שמ"ע                                                           
עננים בשמים / מתוך חוברת שמ"ע
הענן והטיפות / מתוך חוברת שמ"ע
הזרעים אשר באדמה / מתוך חוברת שמ"ע

דקלומים ושירים:
רוח ענן / אנדה עמיר
הרוח השובב / דתיה בן-דור
החילזון והרוח / צילה לי
יש לי חבר ענן / הדס פתחי
חילזון / אריאלה סביר
 
Back  
 
מידע נוסף
להצטרפות
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
אודותינו
דבר היו"ר
סגל ההנהלה
כיצד להגיע
 
 
 
תוכן
מאמרים
אינדקס גנים
לוחות
פורום
 
 
הצטרפות
טופס הרשמה
למה אנחנו?
מידע לגננת
עדכון פרטים
 
 
פריסה ארצית
רכזות אזוריות
השתלמויות
ספקים
שיתופי פעולה
 
org.hiba@gmail.com  |  טלפון : 1-700-70-38-70  |  כתובת: שד' משה דיין 154 ירושלים
 
לייבסיטי - בניית אתרים