חדשות ועידכונים
שנה טובה

עדכוני מצב -קורונה

התו הסגול- קישור ישיר

י.ח בכפר- שיווק מוצרי מזון וצריכה לגני ילדים

מצוק- לחצן מצוקה

חוזר משרד הבריאות-מחלות מדבקות

לכל המבזקים
 
 
 
 
 
 
 
 
הרשמה לאתר
להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת המייל שלך: 
 
 
 
 
דף הבית >> מרכזיה פדגוגית >> עונות השנה >> סתיו >> נושאים ללימוד בסתיו

 

 
 
 
נושאים ללימוד בסתיו
 
הנושאים הנלמדים בסתיו / באדיבות מאירה ענבל "עופרים"

כיצד משפיע הסתיו עלינו ועל הסביבה שלנו:
 
נושא  רעיונות מרכזיים אסטרטגיות ומיומנויות
האדם בסתיו.
איך משפיעה העונה עלי.
1. הילד ידע לקשר בין השינויים במזג האוויר לשינויים באורח חייו: ביגוד, משחק, מזון, אמצעי חימום, השפעת אורך היום על השינויים בסדר היום
2. הילד ילמד לקשר את חגי תשרי לעונה. בהיבט החקלאי והחברתי. (תחילת שנה עברית)
3. הילד ילמד את הקשר בין העונה לחג אסיף
1. שיחה בכיתה: איך אנחנו מתלבשים בבוקר? מה השינויים שחלים בבית? מה הסיבות לשינויים אלו?
2. סיפור חג האסיף של גדליה. ילקוט לגננת.
3. סיור עצי פרי ותצפית על השדות.
הצומח בסתיו.
איך משפיע הסתיו על העצים?
הילד ילמד את הקשר בין מזג האוויר לשינויים שחלים בצומח: אורך, יום, טמפ', לחות, עננות, רוח סיור
תצפית
איסוף עלים ומיונם
גוונים של צבע, איסוף ומיון פרות שונים
איך משפיעה העונה על החצב הילד ילמד על הקשר כיצד משפיעה העונה על  מזג אויר, לחות, טמפ', וכד' על החצב סיפור ושיחה: אגדת החצב מילקוט לגננת.
בע"ח בסתיו.
מיהם בע"ח המופיעים בעונה זו? מדוע אנו פוגשים בהם עתה
הילד ילמד על הקשר בין בעלי חיים שונים החולפים באזורינו לבין מזג אויר, לחות, טמפ', רוח. סיור
למה עסוקות הנמלים דווקא בעונה זו הילד ילמד על הקשר בין איסוף האוכל, סוג האוכל וסיום מחזור הצמח. דיון
נדידת הציפורים.
מה גורם לציפורים לנדוד ולהגיע אלינו?
1. הילד ילמד על הקשר בין מזג האוויר ונדידת הציפור.
2. הילד יקשר את הנלמד במדעים על נדידה לציפור החורפת אצלנו בסביבה.
3. הילד יחווה ביטוי ספרותי הקשרו בנדידה
 
חילזון השדה.
מדוע החילזון מופיע בסתיו עם הגשם הראשון? היכן נמצא החילזון במשך השנה
מעקב אחרי חילזון על בריסטול שחור בזכוכית מגדלת. ועל זכוכית.
סיפור: שביל הכסף. מפגשים ב'.
סיכום הילד ילמד לסכם את הנלמד, הילד ילמד לתת משוב על הנושא על הסיכום, לפי קריטריונים. עבודה בקבוצות.
כל קבוצה תעצב דף שבו יציירו ידביקו ויכתבו את אשר נלמד בנושא. שיחת סיכום.
אמנות בסתיו    
העץ-תופעות טבע סתוויות *בדיקת שינויי הצורות והצבעים בעצים.
*נתינת ביטוי אומנותי להתרשמות התלמיד.
*לימוד האמצעים הטכניים על מנת לשפר את יכולת הביטוי של התלמיד.
*התלמיד ילמד להבדיל בין אלמנט הצבע לאלמנט הצורה.
*סיור בסביבות בית הספר.
*תצפית על עצים שונים, ירוקי עד ונשירים.
* איסוף עלים נשירים.
*התנסות בערבוב צבעים בצבעי גואש על מנת להגיע לצבעי הסתיו
*התלמיד יצייר עץ בשלכת בצבעים האופייניים לסתיו.
קומפוזיציה ואיזון בציור השלכת שיעור 1 לימוד מהו.
איזון צורני מהו
*סיפור בנושא של איזון.
*לימוד טכניקה חדשה: הנחת עלים
איזון צבעוני על הדף,
ואיך יוצרים את האיזון.
*לימוד שפת האמנות – מושג.
*התלמיד ילמד ויתנסה בטכניקה המעבירה את מרקם העלה לדף הציור.
מתחת לדף ומעל צובעים בצבעי הסתיו בפנדה. הטכניקה יוצרת את  הצורה והמרקם האותנטיים של העלה בצבעי הסתיו.
מדעים    
תופעות אקלימיות *התלמיד יכיר אפיונים של תופעות מזג האוויר בסתיו. הטמפ' ביום עדיין יחסית גבוהה ובלילה נמוכה יותר, עננים בשמים רוחות ולעיתים יורד גשם.
*התלמיד יכיר תופעות הקשורות למראה השמיים: שמים מעוננים, שמים מעוננים חלקית ושמים בהירים.
*התלמיד יבין שקיימות רוחות בעוצמות שונות: רוח קלה ורוח חזקה.
*התלמיד ידע שאנו קולטים מידע על מזג האוויר באמצעות החושים.
*שיחה עם התלמידים על תופעות מגז האוויר – בדיקת ידע קודם.
*מילוי דף עבודה: כיצד מתארים את מגז האוויר?
ארגון המידע עפ"י קריטריונים שונים נתונים מראש כגון: מראה השמים, הרוח, הגשם והטמפ'.
*מילוי דף תצפית: אנו צופים במזג האוויר – התלמידים יאספו מידע ע"י תצפית שתיעשה מחוץ לכיתה.
יערכו תצפיות קבועות ובזמן מוגדר בכיתתה האם.
טמפרטורה *התלמיד יבין כי בעונת הסתיו הטמפ' עדיין גבוהות יחסית ולקראת הערב נעשה קריר יותר.
*התלמיד ידע שאנו מודדים את הטמפ' של האוויר בעזרת מדחום.
התלמיד יכיר את מבנה המדחום וכיצד הוא פועל.
*שיחה עם התלמידים בנושא טמפ' של האוויר וכיצד ניתן למדוד אותה – הצגת מדי חום שונים לכל מדחום התפקיד המיוחד שלו.
*הכרת פעולת המדחום ע"י ניסוי שיבצעו התלמידים.
*בדיקת תוצאות הניסוי והסקת מסקנות.
*בדיקת טמפ' של האוויר ומילוי דף עבודה- אנו צופים במזג האוויר, התלמידים יתבקשו לצבוע את הנוזל שבצינורית בהתאם לטמפ' שתהיה באותו יום.
בע"ח בסתיו    
עופות

*התלמיד יבין שעקב שינויים שחלים במזג האוויר (טמפ', מראה שמיים...) בעונת הסתיו מופיעים בארצנו עופות כמו: נחליאלי, זרזיר ושחף אגמים.
*התלמיד יבין כי עופות אלה נודדים לארצנו כדי למצוא מזון ומחסה.
*התלמיד יכיר אברי גוף ואפיוני התנהגות של עופות אלה.
*התלמיד ידע שעופות אלה עופות בר.
*התלמיד יבין כי עופות אלה הם עופות חורפים לעומת עופות יציבים.
*שיחה מקדימה עם התלמידים = אלו ציפורים הם מכירים והיכן ראו אותן? אילו ציפורים רואים רק בעונת הסתיו? ומדוע ציפורים אילו נודדות לארצנו? מדוע הן נקראות ציפורים חורפות.
מילוי דפי עבודה ובו יתבקשו  התלמידים להתאים איבר למקומו הנכון אצל הנחליאלי ושחף האגמים.
*חלוקת רצף תמונות של חלקי נחליאלי ובו יתבקשו התלמידים לגזור את החלקים וליצור תמונה שלמה.
*שיחה עם התלמידים (חזרה על הנאמר) אילו ציורים נמצאות בסביבה במשך כל עונות השנה? מדוע ציפורים אלו נקראות ציפורים יציבות.
*מילוי דף עבודה – ציפורים בסביבה ובו התלמידים יערכו השוואה/מיון בין ציפורים חורפות ליציבות.
הנמלה

התלמיד יבין כי בעקבות שינויים שחלים במזג האוויר הנמלה פעילה, אוספת מזון ואוגרת אותו לימי החורף (בחורף פעילותה נמוכה מאוד)
*התלמיד יכיר את מבנה גוף הנמלה.
*התלמיד יבין כי הנמלה חיה בחבורות מתחת לאדמה בנחילים שבונה לעצמה.
*שיחה עם התלמידים על בע"ח נוספים שפעילים בעונה, יציאה מחוץ לכיתה לצורך חיפוש והתבוננות בנחיל של נמלים.
התבוננות בזכוכית מגדלת על מבנה גופה של הנמלה.מילוי דף עבודה – מבנה גופה של הנמלה.
*בניית פאזל בדמות הנמלה או הכנת נמליה (לצורך מעקב ותצפית בבית)
החילזון

*התלמיד ידע שבעונת הסתיו פעילותם של החלזונות נמוכה ורק עם רדת הגשמים הם מתעוררים לפעילות (מתנועעים, אוכלים ומתרבים).
*התלמיד יכיר איברים בולטים בגוף החילזון.
*התלמיד ידע להתאים איבר לתפקיד.
*יציאה מחוץ לכיתה לאיסוף חלזונות השיח.
*ביצוע ניסוי לבדיקת מבנה גופו והתנהגותו של החילזון.
*מילוי דף עבודה – מבנה גופו של החילזון והתאמת איבר לתפקידו.
הצומח בסתיו    
צמחי קוצים: מחזור החיים של הצמח החד שנתי והפצת זרעים.

*התלמיד יבין שבעקבות השינויים שחלים במזג האוויר בעונת הסתיו, מחזור החיים של רוב הצמחים החד שנתיים הסתיים, הם יתייבשו ומתו. לדוגמא: גדילן,
ברקן וקיפודן.
*התלמיד ידע כי צמחים אלה גדלים בשדה הבר.
*התלמיד ידע מהו צמח רב שנתי
*התלמיד יבין כי צמחי הקוצים שורדים על ידי
כך שהם מגינים על עצמם מפני התייבשות ומפני בע"ח.
*התלמיד ידע מהם חלקי הצמח.
*התלמיד יבין שחלק מהצמחים יתייבשו ומתו וחלק נשארו ירוקים.
*התלמיד ידע שקיימות מספר דרכים להפצת זרעים.
*סיור בסביבת בי"ס או שיחה עם התלמידים על צמחי קוצים שרואים בצידי הדרכים והבאת מספר צמחים יבשים לכיתה.
*שיחה בנושא מהו צמח חד שנתי? ומילוי דף עבודה בנושא.
*חלוקת צמחי קוצים לכל קבוצה, התבוננות המבנה הצמח ועריכת שיח כיצד הצמח מגן על עצמו?
*מילוי דף עבודה – מבנה.
*מילוי דף עבודה "עוץ לי קוץ לי" התלמידים יתבקשו למצוא את הקוצים המסתתרים בציורים.
*שיחה עם התלמידים על דרכים שונות להפצת זרעים ומילוי דף עבודה בנושא.
שלכת *התלמיד יבין שבעקבות שינויים שחלים במזג האוויר, בעצים ובשיחים הנשירים מתחילה, ועצים אחרים נשארים ירוקי עד.
*התלמיד יבין מהי תופעת השלכת.
*שיחה עם התלמידים בנושא שלכת – בדיקת ידע קודם.
*סיור בסביבת ביה"ס והתבוננות בעצים נשירים ובעצים ירוקי עד.
*בחירת עץ נשיר ומעקב אחריו אחת לשבוע
מילוי דף עבודה.
מחזור החיים של הצמח הרב שנתי והבשלת פירות העונה *התלמיד יבין מהו צמח רב שנתי
*התלמיד יבין כי עצים שפרותיהם נאכלים נקראים עצי פרי ועצים שפרותיהם אינם נאכלים נקראים עצי סרק.
*התלמיד ידע שהאדם עושה שימושים שונים בפרות אלה.
*סיור היכרות ואיסוף הפרות שהבשילו.
*שיחה בכיתה על תהליך הורדת הפרי.
מוסיקה    
הילדים יכירו שירים חדשים. ידעו לזהות שינויים במהירות ואופי המוסיקה. הכרות ראשונה – האזנה
להבדיל מספר חלקים, לומדים שיר שרים שיר עם תנועות מתאימות.
* להדפסה לחץ כאן    


 
 
Back  
 
מידע נוסף
להצטרפות
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
אודותינו
דבר היו"ר
סגל ההנהלה
כיצד להגיע
 
 
 
תוכן
מאמרים
אינדקס גנים
לוחות
פורום
 
 
הצטרפות
טופס הרשמה
למה אנחנו?
מידע לגננת
עדכון פרטים
 
 
פריסה ארצית
רכזות אזוריות
השתלמויות
ספקים
שיתופי פעולה
 
org.hiba@gmail.com  |  טלפון : 1-700-70-38-70  |  כתובת: שד' משה דיין 154 ירושלים
 
Batya |Graphic design studio