חדשות ועידכונים
השתלמויות קרובות בחיב"ה

קורס התנהלות בטוחה- מוקדים

מצוק- לחצן מצוקה

חוזר משרד הבריאות-מחלות מדבקות

לכל המבזקים
 
 
 
 
 
 
 
 
הרשמה לאתר
להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת המייל שלך: 
 
 
 
 
דף הבית >> מרכזיה פדגוגית >> מאמרים >> עידוד כתחליף לביקורת

 

 
 
 
עידוד כתחליף לביקורת
 
עידוד / רויטל פרזון

עידוד הוא כל דבר שמעלה את ההערכה העצמית של אדם בעיני עצמו. כשאנו מצליחים לעודד מישהו, אנו רואים כיצד קומתו מזדקפת וחיוך עולה על פניו.

"מטרת העידוד היא להביא לחיזוק האמונה ביכולתנו ובכוחנו, ולטעת בנו את האומץ להיות בלתי מושלמים. האומץ להיות בלתי מושלם הוא האומץ להיות אדם- לקבל את עצמנו כפי שאנו, לחיות את חיינו בלי פחד מהשפלה או זלזול של איך ניראה, מה יגידו השכנים, מה יחשבו עלינו, מה אם יגלו את חולשותינו. זהו אומץ הלב להאמין בעצמנו ולתת אמון בזולת... אם נשווה עידוד למזון, אז להאכיל זה לעודד, להרעיב זה לא לעודד ולהרעיל זה לבקר, להשפיל ולייאש" (אחי יותם)


איך מעודדים?

לפנות את עצמי מעצמי. כדי לעודד צריך להכיר את האדם כי כל אחד זקוק למשהו אחר. מה שעובד עם האחד, יכול לבלום את האחר. זה דורש הקשבה והתבוננות בצרכים של האחר.

קבלה של עצמנו ושל אחרים כפי שהיננו. לא נהיה מושלמים, אף אחד, אף פעם. שווה להתחיל לראות, לקבל ולהתמקד בחיובי שבילד. אנו עלולים לבזבז את חיינו בלרצות ממנו משהו שאין לו או שהוא לא רוצה, ולגדל ילד שירגיש תמיד שהוא לא באמת בסדר.

כבוד, להימנע מהשפלה וזלזול. ולהעריך את תרומתם של אחרים, גם אם היא לא ניתנת בדיוק כפי שהיינו רוצים.

התמקדות בחיובי, במה שכן עובד, מה כן עשינו, מה יש ולא מה אין. גם התקדמות חלקית היא התקדמות משמעותית. יש לשקף לילד את הכוחות שלו.

התייחסות ספציפית כדי שהילד ידע על מה בדיוק ניתנת לו ההערכה ויוכל לשוב על מעשיו. לדוגמא: האם אנו אומרים שעבד יפה משום שהתרכז בשיעוריו מבלי לקום מהכיסא כל רגע? האם משום שעבד באופן עצמאי? האם משום שבניגוד לעבר הסכים לקבל עזרה? האם משום שהכין את שיעוריו לפני שצפה בטלוויזיה? או אולי משום שהקפיד על כתב יפה ומסודר?

הפרדת המעשה מהעושה. במקום לומר "אתה לא בסדר", נאמר "מעשיך פגעו בי" או "מה שעשית לא מתאים, זה מרעיש, זה מלכלך".
במקום לומר "את נהדרת" נאמר "תודה על עזרתך. הסיוע שלך הקל עליי"

הערכת הדרך (הנכונות, המאמץ, ההשקעה, ההתמדה...) בלי קשר לתוצאה.

להימנע מהכללות כגון "אתה תמיד", "את אף פעם". זה כל כך מייאש. אף אחד הוא לא "תמיד" ואף פעם".

לתת פרספקטיבה, תמונה מלאה: "כישלון בתחום אחד לא הופך אותך ללא ראוי באופן כללי וגורף. בעוד זמן מה נוכל לצחוק על זה", "מה שעשית כעת אינו בסדר, אבל הוא רק חלק ממה שאתה עושה וממי שהינך."

להמעיט מחשיבותן של שגיאות, לא נורא, רק מי שלא עושה לא טועה, אתה עוד לא מיומן בזה. מי שלא נופל, לא גדל. לא להגיב בביקורת ובהשפלה על שגיאה או טעות. לשאול, למשל, איך אתה מרגיש עם זה או מה למדנו מזה.

להתייחס אחרת לכישלון או לשגיאה:
  • אי אפשר לחיות, לעבוד, ללמוד ולהתפתח בלי לעשות טעויות.  מתוך אימון צומחת יכולת, ואימון בהכרח כולל טעויות
  • טעויות הן ניסיונות שלא עלו יפה.
  • חוסר הצלחה רק מעיד על כך שאנו לא מיומנים מספיק במשהו, או אפילו שאנו לא מתאימים למשהו, ולא שאנו חסרי ערך. לא הצלחנו? ננסה שוב, או ננסה משהו אחר.

לספר על שגיאותינו. עלינו להראות לילדים שגם אנו בסך הכל אנשים שמנסים, לעיתים בהצלחה ולעיתים לא.

לתרגל מילים ומשפטים מעודדים, כגון:
  • זה מעשה נבון
  • תודה לך
  • זה מעיד על מחשבה
  • מוצאת חן בעיני הדרך בה אתה מסביר זאת
  • זה מראה על השקעה רבה מאוד...
 
Back  
 
מידע נוסף
להצטרפות
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
אודותינו
דבר היו"ר
סגל ההנהלה
כיצד להגיע
 
 
 
תוכן
מאמרים
אינדקס גנים
לוחות
פורום
 
 
הצטרפות
טופס הרשמה
למה אנחנו?
מידע לגננת
עדכון פרטים
 
 
פריסה ארצית
רכזות אזוריות
השתלמויות
ספקים
שיתופי פעולה
 
org.hiba@gmail.com  |  טלפון : 1-700-70-38-70  |  כתובת: שד' משה דיין 154 ירושלים
 
Batya |Graphic design studio