חדשות ועידכונים
שנה טובה

עדכוני מצב -קורונה

התו הסגול- קישור ישיר

י.ח בכפר- שיווק מוצרי מזון וצריכה לגני ילדים

מצוק- לחצן מצוקה

חוזר משרד הבריאות-מחלות מדבקות

לכל המבזקים
 
 
 
 
 
 
 
 
הרשמה לאתר
להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת המייל שלך: 
 
 
 
 
דף הבית >> מרכזיה פדגוגית >> נושאים מזדמנים >> נושא הגינה >> תכנון נושא הגינה בגן

 

 
 
 
תכנון נושא הגינה בגן
 
תכנון נושא הגינה בגן

שיעור 1 -  ירקות  מנין ?

יחידת תוכן
שעור פתיחה
קשור הנושא לחג הסוכות, הגשם הראשון, נביטה


מושגים
צמיחה גדילה,
אדמה חול קרקע
גינה עציצים אדניות – מקומות גידול של צמחים

יעדים שפתיים, קוגניטיביים, מוטוריים
יעדים קוגניטיביים:
סיעור מוחין
העלאת ידע קיים
ארגון המידע
שפתיים –  הטיית השורשים – צ,מ,ח
ג,ד,ל  - הכרה ושמוש במילים שונות ממשפחות אלו.

מילים נרדפות –
בהפשטה לילדים – מילי אחיות או חברות , בעלות משמעות זהה.

הזדמנויות למידה, פעילויות מיוחדות
כסוי הירקות מישוש וזיהוי
הירקות.
היכן גדלים הירקות ?
היכן עוד ניתן לגדל ?
מה עוד ניתן לגדל ?

לבקש מהילדים להביא מסביבת ביתם אדמה.
כהכנה לשיעור השני.


עזרים ספרים
סלסילת ירקות.
תמונות של ירקות, ירקות מפלסטיק.

שיר: "גינה לי גינה לי"
משפחה מיוחדת במינה: "דתיה בן דור

לו"ז
מפגש אחד

שיעור 2 – האדמה

יחידת תוכן
הכרת סוגי אדמה

מושגים
שמות סוגי אדמה שונים:אדמה חול…
גרגרי חול
רך / קשה
חלחול, ספיגה
רטוב / יבש

מטרות ויעדים שפתיים, קוגניטיביים, מוטוריים
הכרת סוגי אדמה שונים ותכונתיהם.

יעדים קוגנטיביים:
השוואה – בין סוגי אדמה…
הסקת מסקנות –
איזו אדמה מתאימה לזריעה

הזדמנויות למידה, פעילויות מיוחדות
1) נחוש את האדמה  יבשה ורטובה:
בין כפות הידיים,
נדרוך על אדמה בכפות רגליים חשופות ונחוש את האדמה, ללכת על אדמה רטובה ולראות את העקבות.
2) לראות ממה מורכבת האדמה, גרגירי חול רבים, לנסות לספור אותם, לכל סוג אדמה צבע שונה
3) להסתכל בזכוכית מגדלת על סוגי האדמה לבחון האם יש הבדלים בגודלם,
4) להרטיב את סוגי האדמה, במים צבועים ולראות את חלחול המים עד לקרקעית. לבדוק מה משתנה, הגבס למשל יתקשה, האם כדאי לשתול בו ?
5) יצירה  הכנת חול צבעוני והכנסתו לבקבוקון.  

עזרים ספרים
סוגי אדמה שונים: אדמה גננית, חול, אדמת לס, גבס
כל סוג במיכל אחר בתוך בקבוקים שקופים
זכוכית מגדלת.
משחקים בחצר בתיבת חול רטוב, בנית מגדלים
מנהרות מים ועוד.

בנית לוח תוכן  נבנה בהדרגה ע"י קרעי נייר בגווני חום שונים

לו"ז
שניים  שלושה מפגשים
 


נושא : הקמת הגינה

יחידת תוכן
הכנת הקרקע
הקמת הגינה דורשת הכרות מוקדמת עם כלי עבודה, ופעילויות של תחזוקה  עקבית ושוטפת

מושגים
שטח, ערוגה.
-שמות כלי העבודה.
-פעולות העבודה:
סיקול, ניכוש, הפיכת האדמה, פיזור דשן…
- הדשן  ותפקידו.

יעדים קוגנטיביים,שפתיים, מוטוריים
הכרת כלי עבודה ושיומם,
לימוד פעולות הנעשות בכלי העבודה.
שיום הפעלים ושמושם הנכון במשפט.
אימון בשמוש נכון בכלים השונים.
עבוד השטח לקראת הזריעה.
אבחנה בין גינה לשטח חקלאי.  בגודל השטח , בעבודה , ובשמוש בכלים השונים .

הזדמנויות למידה, פעילויות מיוחדות
-הכרת כלי העבודה באמצעות הדגמת כלים, קטנים וגדולים, שמושן והפעולות שעושים בהם באמצעות מדרשי תמונה.

- השוואה בין כלים שמתמשים בהם בגינת ירק, לשטח חקלאי – שם משתמשים בעיקר בטרקטורים שונים לעבוד האדמה.

- יציאה לשטח , מציאת שטח מתאים.
סקול האבנים.
ניכוש העשבים בעזרת הידיים.
עבודה בעזרת כלי העבודה המתאימים להפיכת האדמה גריפה וכ"ו.
הכנת הערוגות לקראת הזריעה.

- צביעה גזירה והדבקה של כלי עבודה

עזרים ספרים
מדרשי תמונה של כלי עבודה לתליה על לוח התוכן הנבנה.
כלי עבודה גדולים וקטנים.
דפי עבודה בנושא כלי עבודה מתוך "הגינה" חוברת עבודה של שמע.
משחק זכרון – מצו"ב
השיר:
"תרנגול אני"
"הקלשון רוצה לישון" / אקי שביט

לו"ז
שניים שלושה מפגשים, עד שהשטח מוכן לזריעה, לפני כל יציאה חזרה ושינון של המושגים הנלמדים


נושא :  הזרע

יחידת תוכן
הכרת חלקי הזרע – כהכנה נבקש מן הילדים להביא זרעים
שונים

מושגים
שיום המושגים מתהליך הצמיחה: זרע לזרוע, נבט .
שיום חלקי הזרע בתהליך הנביטה – זרע נבט נצרון שרשן.
למעלה / למטה.   
  
מטרות ויעדים שפתיים קוגנטיביים ומוטוריים
- הכרת זרעים שונים
- מיון זרעים לפי גודל צורה ומגע.
- הכרת חלקי הזרע
-הכרת תהליך נביטת הזרע.

הזדמנויות למידה, ופעילויות מיוחדות
-נקריא לילדים את הסיפור " זרע של צנונית".
-נרכז את הזרעים שהביאו הילדים, ושהבאנו לגן,ונמיין לפי גודל וצורה.
-בעזרת דגם של זרעים יבש ורטוב : נפתח את הזרעים ונראה את העובר שישן שם ומחכה למים, כאשר הוא שותה מים הוא מתנפח וגדל.
- בעזרת זרעים שהונבטו נכיר את חלקי הזרע – השורשן  - השואף כלפי מטה  ויהפוך לשורש. והניצרון השואף כלפי מעלה ויהפוך לגבעול ממנו יצאו העלים הפרחים ולבסוף הפרי.
- נדגים גם באמצעות ערכת התמונות, ונתלה על לוח הפעלה , שהילדים יכולים להוריד ולסדר בעצמם.
- נכין מנבטה – נקח בקבוק שקוף נצפה אותו בבריסטול שחור, נמלא בחול, נשים בין הבקבוק לבריסטול זרעי שעועית נשקה ונעקוב אחר התפתחות הזרעים.
- ננביט זרעים שונים בצלחות נפרדות נעקוב ונערוך רישום בטבלה בה מודבקים הזרעים,ונצייר מי גדל ראשון.
אכילת זרעים – הכנת פופקורן, הכנת מרק עם חלק מן הזרעים שהילדים הביאו : חיטה עדשים גריסים חומוס שעועית.

עזרים ספרים
סיפור בהפעלה – "זרע של צנונית" – צללזון.
ערכת תמונות על התפתחות הזרע.
זכוכית מגדלת.
זרעים יבשים וזרעים שהושרו במים , זרעים שהונבטו
זרעים שונים –
תירס, חיטה,עדשים, שעועית, חומוס
ועוד.

לו"ז
שני
מפגשים


נושא : זריעה

יחידת תוכן
זריעה – לימוד רצף הצמיחה

מושגים
זריעת – זרע
שתילת – שתיל
הטמנת - פקעת

מטרות ויעדים שפתיים, קוגנטיביים, מוטוריים
-הכרה ושיום המושגים : זרע,  שתיל ופקעת ,הכרה ושיום הפעולות לשתילתם – זריעה שתילה והטמנה
-סבלנות – תהליך הצמיחה דורש סבלנות.
-הכרת רצף הצמיחה
זריעה , נביטה,צמיחה

הזדמנויות ופעילויות מיוחדות
הכנה בגן : נשוחח על תהליך הצמיחה, באמצעות תמונות ברצף.
נדגיש את הסבלנות הנצרכת בתהליך זה.
נבחר את סוגי הזרעים על פי העונה .
נכין שלטים עם שמות הזרעים נדביק גם מס' זרעים לדוגמא.

נצא לשטח: ניקח זרעים פקעות ושתילים,
נזרע את הזרעים, נטמון את השתילים, ונשתול את השתילים שבחרנו – נתקע את השלט המתאים ליד כל זרע / פקעת/שתיל.

הכנת לוח תורנים לטיפול בגינה.

עזרים ספרים
זרעים שונים, כפות לחפירה. הספרים:
מכאל מחכה לסבלנות/מנוחה בקרמן.
"זרע של צנונית"/צללזון
"זרעוני"
השירים :
"כך הולכים השותלים".
"ככה שותלים"/לאה נאור.
"איך צומח"/דתיה בן דור
"השתיל שלי" /
סמדר שיר

לוז
שני מפגשים עד לסיום הזריעה.

מעתה יש לערוך מעקב עד לקטיפת הפרי


הגינה הלימודית

רציונאל

הגינה מהוה אמצעי להבנת תהליכים המתרחשים בטבע.
תהליך הצמיחה הינו מחזורי וסובב את עולמנו בתחומים שונים, אנו מתייחסים לתהליכים אלו כמובנים מאליהם.

לא כן אוכלוסיית הילדים איתם אנו עובדים – יש צורך בתווך הכוונה ומעקב שאכן מושגים ותהליכים מובנים ומוכרים להם.

המחשת התהליך תחייב יציאה אל הטבע – והקמת גינת ירק משלנו – התהליך חייב להיות מדורג, שיסייע להבנה כי קיים סדר בעולמנו ופעולות מסוימות הן תנאי להצלחת פעולות מאוחרות יותר ולתוצאה המיוחלת.
לפני כל שלב מעשי תערך עבודת הכנה במפגש בגן באמצעות אביזרים דידקטיים,ניסויים וחוויתיים.

אוכלוסיית היעד
ילדים הלומדים במסגרת גן שפה
הילדים מאובחנים כילדים עם בעיות רגשיות, מעוכבי התפתחות, בעיות תקשורת והפרעת קשב וריכוז.
האיפיונים השפתיים :
דלות שפתית – אוצר מילים
קשיים לשוניים – מבנה משפט, שמוש נכון בפעלים הטייתם וכדו', שמוש נכון בגופים – זכר נקבה וכו'.
קשיי הבעה – מסיבות שפתיות ורגשיות.
קשיים חשבוניים – התאמה חד חד ערכית, מניה, הערכת כמות, זיהוי ספרות, רצפים, הרכבי מספר, מדידה מיון דגם ומס' סודר.

מטרות עבודה
הכרת חלקי הצמח – מהזרע ועד לצמח בוגר נותן פרי.
שיום /העשרת אוצר מילים של: הכלים והפעולות לעבוד האדמה והזריעה- סיקול, ניכוש, עידור, גריפה  חלקי הצמח ועוד.
הכרת הפעולות והתאמתן במשפט  תקין – אנו עודרים במעדר…

כשורי חיים
התמדה
סבלנות
אחריות
יוזמה
שותפות
לקיחת תורים


נושאים למערכי שיעור

1) ירקות מנין – מפגש פתיחה
2) האדמה – הכרת סוגי אדמה, אדמה המתאימה לזריעה, בחירת שטח, הכנת האדמה
3) זרעים וזריעה – סוגי זרעים, חלקי הזרע, תהליך ההנבטה, תהליך הצמיחה
4) מהתנאים הדרושים לנביטת הזרע – מים – אפשרויות השקייה – צינור משפך טפטפות..
     אור – מקורות אור התאמת כמויות האור …
5) מעקב אחר התפתחות הצמח
6) קטיפת הפרי
7) תרומות ומעשרות
8) אכילת הפרי.


** באדיבות יעל קסלבי ויהושוע מירב
 

 
Back  
 
מידע נוסף
להצטרפות
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
אודותינו
דבר היו"ר
סגל ההנהלה
כיצד להגיע
 
 
 
תוכן
מאמרים
אינדקס גנים
לוחות
פורום
 
 
הצטרפות
טופס הרשמה
למה אנחנו?
מידע לגננת
עדכון פרטים
 
 
פריסה ארצית
רכזות אזוריות
השתלמויות
ספקים
שיתופי פעולה
 
org.hiba@gmail.com  |  טלפון : 1-700-70-38-70  |  כתובת: שד' משה דיין 154 ירושלים
 
Batya |Graphic design studio