דף הבית >> מרכזיה פדגוגית >> חגים ומועדים >> שבועות >> מערך שיעור לשבועות

 

 
 
 
מערך שיעור לשבועות
 
מערך שיעור - שבועות

מטרות:
  1. הכרת שם החג העיקרי– "שבועות".                            
  2. הכרת מנהגי החג: אכילת מאכלי חלב וירקות, מנהגי הביכורים, ציון שבעת המינים, קישוט הבית ובית הכנסת בירק ופרחים, קריאת מגילת רות בבית-הכנסת, התזת מים.
  3. הכרת שמות החג הנוספים: חג מתן תורה, חג הקציר, חג הביכורים.


רמה גבוהה

1.  שפה וקוגניציה:
  • פיתוח אוצר מילים: שבועות, מתן, תורה, קציר, ביכורים, מין-מינים, טנא, עליה לרגל, דברות, לוחות הברית, עומר. 
  • תיאור הסמלים לפי קריטריונים: קטגוריה, צורה, צבע, תפקוד,    אפיון.
  • מיון - לירקות ופירות, מאכלי חלב ומאכלי קמח.  
  • תיאור מדרשי תמונה של מנהגי החג תוך הקפדה על מבנה משפט תחבירי תקין.  
  • שימוש במחשב בתוכנה צליל ותנועה - בניית תמונה וסיפור בעזרת סמלי החג.  
  • הכרת הפעלים: לקצור, לעלות (לרגל), לחרוש. 

       מודעות פונולוגית:
  • פירוק מילה מרכיבים לפונטיים- ש-בו-עו-ת.  
  • זיהוי והפקה של צליל פותח במילים הקשורות לחג (ביכורים-ב).  
  • חריזה - מציאת מילים נחרזות לסמלי החג (שבועות- אבעבועות).
  • זיהוי והפקה של צליל סוגר במילים הקשורות לחג (קציר-ר).

 2.  חשבון:
  • תפיסת כמות עם סמלי החג.  
  • התאמת כמות למספר עם סמלי החג.
  • משחקי "תפוס כמות" של סמלי החג.
  • מניית כמות של סמלים.
  • התאמה חד- חד  ערכית. (לכל ילד פרי).  
  • השוואת כמויות (איפה יש יותר).  
  • סימון < > =.  
  • הכרת המספר הסודר באמצעות סמלי החג.  
  • מניפולציות חשבוניות באמצעות סמלי החג.  
  • שימוש במניפולציות חשבוניות לצביעה לפי קודים (3+2=5:צבע אדום).
 
3.  מוטוריקה גסה ותנועה במרחב:
  • ריקודים.  
  • פנטומימה: הליכה עם טנא, קציר, מתן תורה.  
  • הליכה עם הטנא בשיווי משקל.

4.  מוטוריקה עדינה וסנסומוטורי:
  • שימוש במיומניויות מוטוריות: גזירה, הדבקה, צביעה, מילוי שטח.
  • התנסות בחומרים, קיפול, ביצירות הבאות:
    • הכנת זר לראש.
    • הדבקה עם קטניות.
    • הכנת מחרוזת מחטיפים.
    • כתישת גרגרי חיטה לקמח.
    • הפרדת המוץ מהחיטה.  
  • ציור סמלי החג.  
  • שימוש בחומרים ומרקמים שונים:  
    • הכנת 7 המינים מחימר, דבק, גבס, פלסטלינה ועוד.  
5.  חברתי ורגשי:
  • שיחה על מנהגי החג הנהוגים בבית.  
  • טיול להכרת 7 המינים.
  • שיחה על מאכלים אהובים ולא אהובים.
  • טעימת מאכלים שונים.
  • הכנת טנא של מעשים עצמאיים ראשונים.  
  • שיחה וניתוח הסיפור "ריב ההרים". הפקת לקחים והזדהות.  
6.  אוריינות:
  • חשיפה למילים הקשורות לחג.
  • התאמת מילים לתמונות החג.  
  • מתכון למוצרי חלב שונים.
  • הקמת מסעדה חלבית בגן - חשיפה למתכונים, חישוב מחירים,    משחקי קניה ומכירה.  
  • כתיבה –  
    • הבעת בכתב בנושא החג.
    • כתיבת סיפור "ריב ההרים".  
    • כתיבת 10 הדברות.  
    • כתיבת רצף האותיות א'-י'. למצוא מילים שמתחילות באותיות הללו.    
  • פירוק מילים הקשורות לחג - מתן-תורה, עליה לרגל ועוד.  
  • שימוש במחשב - התאמת מילה לתמונה. 
7.  קריאה:
  • זיהוי וקריאת מילים הקשורות לחג.  
  • קריאת סיפור קצר בנושא החג + מיומנויות הבנת הנקרא.  
  • מתכון להכנת מוצרים המופקים מחלב - שוקו, דיסה.   

 8.  תפיסות:
     
   
 תפיסה חזותית:
  • משחק – מי חסר ונעלם עם סמלי החג.  
  • משחק הזיכרון עם סמלי החג.  
  • זיהוי סמלי החג בדמות ורקע.
  • מבוכים עם סמלי החג.  
  • זיהוי דומה ושונה בסמלי החג.  
  • השלמת החסר בסמלי החג.
  • כיווניות בסמלי החג (מי שונה בכיוון).  
  • רצף חזותי מורכב בשימוש בסמלי החג. 
     תפיסה שמיעתית:
  • זיכרון ורצף שמיעתי ב"טלפון מתוקן".
  • זיכרון שמיעתי ב"טלפון שבור"...

 
רמה נמוכה

1.  שפה וקוגניציה:
  • מיון 7 המינים לפי צבע וגודל, מה נכנס לטנא ומה לא (מבחינת סוג פריט, גודל וכדומה).  
  • זיהוי חפץ יוצא דופן.
  • הכרת הפעלים: לאפות, לחלוב, למזוג.  
  • שימוש במושגי יסוד: בתוך, ליד, מעל, מתחת (לטנא) ועוד.  
  • זיהוי ושיום הסמלים: טנא, 7 המינים, ספר תורה, מאכלי חלב.  
  • תיאור מדרשי תמונה הקשורים במנהגי החג.

 2.  חשבון:
  • התאמה חד-חד ערכית – לכל ילד פרי.  
  • סידור לפי גודל - קטן, בינוני, גדול.    
  • הכרת המושג: מעט – הרבה באמצעות הסמלים.
  • מניית סמלי החג.

3.  מוטוריקה גסה ותנועה במרחב:
  • חיקוי תנועות: הליכה, קציר.
  • הליכה על מסלול עם טנא.
  • פיתוח תנועות עדינות באמצעות אפיה / בישול (סלט פירות, הפרדת    המוץ מהחיטה).
  • חליבה.
  • ריקודים.

4.  מוטוריקה עדינה וסנסומוטורי:
  • שימוש במיומניויות מוטוריות: גזירה, הדבקה, צביעה, מילוי שטח    ביצירות שונות, כמו ברמה הגבוהה.  
  • הכנת 7 המינים מגרוטאות.
  • צביעה של סמלי החג.
  • שימוש בחומרים שונים ומרקמים שונים, כמו ברמה הגבוהה.

5.  חברתי ורגשי:
  • שיחה על מנהגי החג הנהוגים בבית.  
  • טיול להכרת 7 המינים.
  • שיחה על מאכלים אהובים ולא אהובים.  
  • טעימת מאכלים שונים.  
  • הכנת טנא של מעשים עצמאיים ראשונים.

6.  אוריינות:
  • חשיפה למילים הנלוות לתמונה או לאובייקט הקשור לחג.  
  • הקראת סיפור תוך חשיפת הילדים למאפייני הספר (כריכה, דפים וכו..).  
  • משחקי התאמה: מילה לתמונה; מילה בליויי תמונה למילה. (לוטו, משחק הזכרון).
  • שימוש בימי השבוע- זיהוי, סידור לפי סדר.
  • מתכון לאפיה (הצמדת תמונות למילים מהמתכון). 

 7.  תפיסות:
     
     תפיסה חזותית:

  • משחק – מי חסר ונעלם עם סמלי החג.  
  • משחק הזיכרון עם סמלי החג.  
  • זיהוי סמלי החג בדמות ורקע.
  • רצף חזותי בשימוש בסמלי החג.
     
     תפיסה שמיעתית:
  • זיכרון שמיעתי ב"טלפון שבור".

סיפורים:
1. התרנגולת החרוצה / מתוך קובץ שלמה אבס.
2. שבעה רקיקים / מירי צללזון.
3. ריב ההרים / אגדה.
4. הפתעה בטנא / רינה שליין.
5. איך נקבע מקומו של בית המקדש.
6. מגילת רות.
 
Back  
 
מידע נוסף
להצטרפות