חדשות ועידכונים
תיקון חוק המצלמות

עונת הסתיו

אורית "ילדודנס"-הפעלה תנועתית לחנוכה

אוגדן הנחיות להפעלת מעון יום לפעוטות

מניעת נפילות בעת טיפול והחתלה

קבלת אישור ראשוני להפעלת מסגרות לפעוטות 0-3

מידע בנושא מטפי כיבוי אש

מצוק- לחצן מצוקה

חוזר משרד הבריאות-מחלות מדבקות

לכל המבזקים
 
 
 
 
 
 
 
 
הרשמה לאתר
להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת המייל שלך: 
 
 
 
 
דף הבית >> מרכזיה פדגוגית >> עונות השנה >> אביב >> אביב - פדגוגיה

 

 
 
 
אביב - פדגוגיה
 
מערך שיעור בנושא האביב


מטרות:
  1. הכרת התופעות הקשורות בעונת האביב כתופעות מחזוריות. הבנת מקומו של האביב במעגל העונות.
  2. הבחנה בשינויים החלים בטבע - התנסות בפעילויות בסביבה הקרובה להמחשת השינויים וההתחדשות.
  3. הכרת מאפייני האביב: מזג האויר; פרחי הבר באביב; החרקים באביב: פרפרים, דבורים, חיפושיות.
  4. פיתוח כשרים לשוניים ויכולת ההבעה באמצעות עונת האביב.
  5. העלאת רגשות ותחושות הקשורות בעונת האביב.

שפה וקוגניציה ברמה הגבוהה:
 
  • פיתוח אוצר מילים: עונת מעבר, מזג אוויר הפכפך, מלבלב, פורח, דוגרת, מזמזמת.
  • הכרת חלקי הפרח:   שורש, גבעול, עלה, ניצן, פרח, עלי כותרת,    אבקנים, צוף.
  • תיאור פרחים לפי צורה וצבע והשוואה ביניהם.
  • תיאור הקשר בין החרקים לצמחים.
  • הקניית מושגים: פרח מוגן.
     סידור ותיאור ברצף של:
  1. תהליך פריחה מהניצן אל הפרח המלבלב.
  2. התפתחות הגוזל – קן, ביצה, ציפור דוגרת, גוזל, ציפור עפה.
  • הכרת חרקים: פרפרים, דבורים, חיפושיות.
  • הכללה: חרקים, צמחים.
  • תיאור מדרשי תמונה של אביב בטבע, הקפדה על מבנה משפט תחבירי תקין.
     מודעות פונולוגית:
  1. פירוק מילה למרכיבים פונטיים. (פ-ר- ח)
  2. זיהוי והפקה של צליל פותח במילים הקשורות לאביב (פרפר – פ).
  3. מציאת מילים המתחילות בצליל זהה (חיפושית-חילזון)
  4. חריזה- מציאת מילים נחרזות לסמלי האביב (פרפר- הר).


שפה וקוגניציה ברמה הנמוכה:
  • מיון פרחים לפי צבע וגודל.
  • זיהוי פרח יוצא דופן.
  • סידור תמונה של נוף אביבי לפי מושגי מרחב: למטה - אדמה ,פרח, עץ, חיפושית. למעלה - שמיים, פרפר, ציפור, שמש.
  • הכרת הפעלים: לצפצף, לזמזם, לקטוף, לעוף.
  • זיהוי ושיום הסמלים: פרח, פרפר, ציפור, חיפושית.
  • הכרת המושג: רעש –  שקט. קול.

חשבון ברמה הגבוהה:
  • תפיסת כמות ומנייה עם מאפייני האביב.
  • התאמת כמות למספר עם מאפייני האביב.  
  • משחקי "תפוס כמות".
  • התאמה חד-חד ערכית. (פרח לפרפר)
  • השוואת כמויות (איפה יש יותר)
  • סימון < > =.
  • הכרת המספר הסודר באמצעות סמלי האביב.  
  • מניפולציות חשבוניות באמצעות סמלי העונה. (3 פרפרים ישבו על ענף, 2 פרפרים עפו. כמה נשארו?)
  • פתרון תרגילים בתוך ציור של פרח או פרפר, צביעה לפי התוצאה, לפי קוד מספרים וצבעים.

חשבון ברמה הנמוכה:
  • התאמה חד- חד ערכית – לכל פרח פרפר.
  • סידור פרפרים לפי גודל – קטן, גדול.
  • הכרת המושג: מעט – הרבה באמצעות הסמלים.
  • רצף 1:1 פרח, פרפר.
  • מניית כמויות של פרחים לפי המספר הכתוב על האגרטל.
  • הדבקת ציורים של ביצים או גוזלים בקן לפי מספר.
 
מוטוריקה גסה ותנועה במרחב - ברמה הגבוהה
  • ריקודי אביב.
  • פנטומימה של בעלי חיים שונים המתעוררים באביב.
  • מציאת פריטים מוחבאים, לפי "חם-קר", ובעזרת כרטיסיות עם   ציורים של חלל החדר, תוך שימוש במושגי מרחב.

מוטוריקה גסה ותנועה במרחב - ברמה הנמוכה
  • ריקודים בתנועות של פרפרים, דבורים וציפורים.
  • מסלול מוטוריקה גסה, שילוב של התאמת פריטים לפי צבע או לפי   סוג: לאסוף את כל הפרפרים, את כל הפריטים הגדולים, להתאים פרפר לפרח לפי צבע.
  • מציאת פריטים מוחבאים, לפי "חם-קר", ובעזרת כרטיסיות עם ציורים של חלל, תוך שימוש במושגי מרחב. 

מוטוריקה עדינה וסנסומוטורי - ברמה הגבוהה
  • שימוש במיומניויות  מוטוריות: גזירה, הדבקה, צביעה ביצירות תוך שימוש במאפייני אביב.
  • צביעת פרפרים ופרחים לפי קוד מספרים.
  • הכנת פרחים וחרקים מחומרים שונים ומגרוטאות.
  • ציור סמלי האביב.
  • יצירת גלגל העונות.
  • הכנת פרפרים משקפים – הילדים יציירו פרפרים על השקף/ או   יעתיקו דגם של פרפר, יגזרו ויצבעו בטושים לא מחיקים/צבעי זכוכית.
  • הכנת קיר "אביב" פעיל – הילדים יציירו, יגזרו ויצבעו מאפייני אביב   וירכיבו קיר אביב משותף.

מוטוריקה עדינה וסנסומוטורי - ברמה הנמוכה
  • שימוש במיומניויות מוטוריות: גזירה, הדבקה, צביעה, מילוי שטח   ביצירות.
  • הכנת פרפרים, ופרחים מבריסטול – גזירה וצביעה.
  • הכנת פרחים וחרקים מגרוטאות.
  • צביעה של סמלי האביב.  
  • השחלת שרשרת פרחים על חוט ניילון.
  • "שתילה", נעיצת פרחים בסוגי אדמה שונים - חול, אדמה יבשה,  אדמה רטובה.  
  • שימוש בחומרים שונים ומרקמים שונים: הכנת פריטים הקשורים   לתמונת אביב מגבס, עיסת נייר, דאס, חימר, דבק.  

חברתי ורגשי ברמה הגבוהה
  • ביטוי אישי - מה אני אוהב באביב.
  • טיול לשדה והתייחסות למאפייני האביב.
  • הקמת חנות פרחים – משחקי קניה ומכירה.
  • התחפשות לחרקים שונים ע"י פריט מאפיין (כתר עם מחושים,   כנפיים).
  • המחזת סיפור בנושא.
  • סיפור על הזחל שרצה להיות מישהו אחר, עד שהפך לפרפר.
  • שיחה על תכונות, על קבלת עצמי ועל התפתחות. 

חברתי ורגשי ברמה הנמוכה
 
  • משחקי חיקוי תנועות וקולות פרפרים, דבורים, חיפושיות.
  • התחפשות לדמויות שונות של בעלי חיים וצמחים באביב.
  • משחקי קוקו - מי בתוך הסל?
  • המחזת סיפור בנושא אביב.

אוריינות ברמה הגבוהה
  • יצירת לוח מזג האוויר. מילים - חם, קר, בהיר, מעונן, לח, יבש.
  • חשיפה למילים הקשורות לאביב: שמות פרחים, ציפור, דבורה,   חיפושית.
  • התאמת מילים לתמונות.
  • מיון מילים ותמונות של עצים, פרחים, חרקים.
  • כתיבה – הבעה בכתב בנושא האביב. (סיפורה של דבורה המחפשת דבש. סיפורה של החיפושית. תהליך ההתפתחות של הפרפר).
  • כתיבת מילים לפי שמיעה.
  • השלמת אותיות החסרות במילה.
  • פירוק והרכבת מילים ע"י גזירה והדבקה.
  • התאמת מילה לתמונה.
  • מציאת מילים המתחילות באותיות של מילים הקשורות לנושא– פרח, זחל. 
אוריינות ברמה הנמוכה
  • חשיפה למילים הנלוות לתמונה או לאובייקט הקשור לאביב.  
  • הקראת סיפור תוך חשיפת הילדים למאפייני הספר (כריכה, דפים  וכו'...)
  • משחקי התאמה: מילה לתמונה; מילה בליווי תמונה למילה. (לוטו, משחק הזיכרון).
  • זיהוי שירים המודפסים בצרוף תמונות. "קריאת " השיר.


קריאה ברמה הגבוהה
  • זיהוי וקריאת מילים הקשורות לאביב.
  • קריאת סיפור קצר בנושא האביב ופיתוח מיומנויות הבנת הנקרא.


תפיסות ברמה הגבוהה
  • פיתוח חושים: הסתכלות במראה השמיים, תחושת חמימות וקרירות, הבחנה בריחות ובקולות בטבע, אדמה לחה ויבשה.
  • ציור פרח על פי התבוננות בפרח האמיתי. 
      תפיסה חזותית:
  • משחק – מי חסר ונעלם עם מאפייני האביב.
  • משחק הזיכרון עם מאפייני האביב.
  • זיהוי מאפייני האביב בדמות ורקע.
  • זיהוי מי יוצא דופן.
  • השלמת החסר.
  • כיווניות מי שונה בכיוון. 
      תפיסה שמיעתית:
  • זיכרון ורצף שמיעתי.
  • זיהוי קולות של בעלי חיים באביב. 


תפיסות ברמה הנמוכה

      תפיסה חזותית:
  • התאמת פרפר לפרח לפי צבע.
  • התאמת פרפר לפרח לפי גודל.
  • מיון פרפרים ופרחים לפי צבע.
  • משחק – מי חסר ונעלם עם סמלי האביב.
  • משחק הזיכרון עם סמלי האביב.
  • זיהוי סמלים בדמות ורקע.
  • רצף חזותי בשימוש בסמלי האביב.
      תפיסה שמיעתית:
  • זיכרון שמיעתי ב"טלפון שבור".
  • זיהוי קולות של בעלי חיים המתעוררים באביב.

שירים:
1.  "איך יודעים שבא אביב" / דתיה בן דור.
2. "פרפרים מכל מיני צבעים" / מפרפר נחמד.
4. "יום הולדת פרחוני " / פרפר נחמד.
5.  "בואו נקשיב לקולות האביב" / מלכה שידלובסקי
6. "פרפרים" / עדי סולקין

סיפורים:
1. החיפושית שנולדה בלי נקודות
2. אביב / שרה זוטא
3. הזחל הרעב / אריק קרל
4. מישהו אחר / דפנה עבר הדני
5. פרפר הזהב והאפונית / גיצה פרידמן גרייבסקי
 
 
 
Back  
 
מידע נוסף
להצטרפות
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
אודותינו
דבר היו"ר
סגל ההנהלה
כיצד להגיע
 
 
 
תוכן
מאמרים
אינדקס גנים
לוחות
פורום
 
 
הצטרפות
טופס הרשמה
למה אנחנו?
מידע לגננת
עדכון פרטים
 
 
פריסה ארצית
רכזות אזוריות
השתלמויות
ספקים
שיתופי פעולה
 
org.hiba@gmail.com  |  טלפון : 1-700-70-38-70  |  כתובת: שד' משה דיין 154 ירושלים
 
לייבסיטי - בניית אתרים