דף הבית >> מרכזיה פדגוגית >> עונות השנה >> אביב >> אביב - פדגוגיה

 

 
 
 
אביב - פדגוגיה
 
מערך שיעור בנושא האביב


מטרות:
  1. הכרת התופעות הקשורות בעונת האביב כתופעות מחזוריות. הבנת מקומו של האביב במעגל העונות.
  2. הבחנה בשינויים החלים בטבע - התנסות בפעילויות בסביבה הקרובה להמחשת השינויים וההתחדשות.
  3. הכרת מאפייני האביב: מזג האויר; פרחי הבר באביב; החרקים באביב: פרפרים, דבורים, חיפושיות.
  4. פיתוח כשרים לשוניים ויכולת ההבעה באמצעות עונת האביב.
  5. העלאת רגשות ותחושות הקשורות בעונת האביב.

שפה וקוגניציה ברמה הגבוהה:
 
  • פיתוח אוצר מילים: עונת מעבר, מזג אוויר הפכפך, מלבלב, פורח, דוגרת, מזמזמת.
  • הכרת חלקי הפרח:   שורש, גבעול, עלה, ניצן, פרח, עלי כותרת,    אבקנים, צוף.
  • תיאור פרחים לפי צורה וצבע והשוואה ביניהם.
  • תיאור הקשר בין החרקים לצמחים.
  • הקניית מושגים: פרח מוגן.
     סידור ותיאור ברצף של:
  1. תהליך פריחה מהניצן אל הפרח המלבלב.
  2. התפתחות הגוזל – קן, ביצה, ציפור דוגרת, גוזל, ציפור עפה.
  • הכרת חרקים: פרפרים, דבורים, חיפושיות.
  • הכללה: חרקים, צמחים.
  • תיאור מדרשי תמונה של אביב בטבע, הקפדה על מבנה משפט תחבירי תקין.
     מודעות פונולוגית:
  1. פירוק מילה למרכיבים פונטיים. (פ-ר- ח)
  2. זיהוי והפקה של צליל פותח במילים הקשורות לאביב (פרפר – פ).
  3. מציאת מילים המתחילות בצליל זהה (חיפושית-חילזון)
  4. חריזה- מציאת מילים נחרזות לסמלי האביב (פרפר- הר).


שפה וקוגניציה ברמה הנמוכה:
  • מיון פרחים לפי צבע וגודל.
  • זיהוי פרח יוצא דופן.
  • סידור תמונה של נוף אביבי לפי מושגי מרחב: למטה - אדמה ,פרח, עץ, חיפושית. למעלה - שמיים, פרפר, ציפור, שמש.
  • הכרת הפעלים: לצפצף, לזמזם, לקטוף, לעוף.
  • זיהוי ושיום הסמלים: פרח, פרפר, ציפור, חיפושית.
  • הכרת המושג: רעש –  שקט. קול.

חשבון ברמה הגבוהה:
  • תפיסת כמות ומנייה עם מאפייני האביב.
  • התאמת כמות למספר עם מאפייני האביב.  
  • משחקי "תפוס כמות".
  • התאמה חד-חד ערכית. (פרח לפרפר)
  • השוואת כמויות (איפה יש יותר)
  • סימון < > =.
  • הכרת המספר הסודר באמצעות סמלי האביב.  
  • מניפולציות חשבוניות באמצעות סמלי העונה. (3 פרפרים ישבו על ענף, 2 פרפרים עפו. כמה נשארו?)
  • פתרון תרגילים בתוך ציור של פרח או פרפר, צביעה לפי התוצאה, לפי קוד מספרים וצבעים.

חשבון ברמה הנמוכה:
  • התאמה חד- חד ערכית – לכל פרח פרפר.
  • סידור פרפרים לפי גודל – קטן, גדול.
  • הכרת המושג: מעט – הרבה באמצעות הסמלים.
  • רצף 1:1 פרח, פרפר.
  • מניית כמויות של פרחים לפי המספר הכתוב על האגרטל.
  • הדבקת ציורים של ביצים או גוזלים בקן לפי מספר.
 
מוטוריקה גסה ותנועה במרחב - ברמה הגבוהה
  • ריקודי אביב.
  • פנטומימה של בעלי חיים שונים המתעוררים באביב.
  • מציאת פריטים מוחבאים, לפי "חם-קר", ובעזרת כרטיסיות עם   ציורים של חלל החדר, תוך שימוש במושגי מרחב.

מוטוריקה גסה ותנועה במרחב - ברמה הנמוכה
  • ריקודים בתנועות של פרפרים, דבורים וציפורים.
  • מסלול מוטוריקה גסה, שילוב של התאמת פריטים לפי צבע או לפי   סוג: לאסוף את כל הפרפרים, את כל הפריטים הגדולים, להתאים פרפר לפרח לפי צבע.
  • מציאת פריטים מוחבאים, לפי "חם-קר", ובעזרת כרטיסיות עם ציורים של חלל, תוך שימוש במושגי מרחב. 

מוטוריקה עדינה וסנסומוטורי - ברמה הגבוהה
  • שימוש במיומניויות  מוטוריות: גזירה, הדבקה, צביעה ביצירות תוך שימוש במאפייני אביב.
  • צביעת פרפרים ופרחים לפי קוד מספרים.
  • הכנת פרחים וחרקים מחומרים שונים ומגרוטאות.
  • ציור סמלי האביב.
  • יצירת גלגל העונות.
  • הכנת פרפרים משקפים – הילדים יציירו פרפרים על השקף/ או   יעתיקו דגם של פרפר, יגזרו ויצבעו בטושים לא מחיקים/צבעי זכוכית.
  • הכנת קיר "אביב" פעיל – הילדים יציירו, יגזרו ויצבעו מאפייני אביב   וירכיבו קיר אביב משותף.

מוטוריקה עדינה וסנסומוטורי - ברמה הנמוכה
  • שימוש במיומניויות מוטוריות: גזירה, הדבקה, צביעה, מילוי שטח   ביצירות.
  • הכנת פרפרים, ופרחים מבריסטול – גזירה וצביעה.
  • הכנת פרחים וחרקים מגרוטאות.
  • צביעה של סמלי האביב.  
  • השחלת שרשרת פרחים על חוט ניילון.
  • "שתילה", נעיצת פרחים בסוגי אדמה שונים - חול, אדמה יבשה,  אדמה רטובה.  
  • שימוש בחומרים שונים ומרקמים שונים: הכנת פריטים הקשורים   לתמונת אביב מגבס, עיסת נייר, דאס, חימר, דבק.  

חברתי ורגשי ברמה הגבוהה
  • ביטוי אישי - מה אני אוהב באביב.
  • טיול לשדה והתייחסות למאפייני האביב.
  • הקמת חנות פרחים – משחקי קניה ומכירה.
  • התחפשות לחרקים שונים ע"י פריט מאפיין (כתר עם מחושים,   כנפיים).
  • המחזת סיפור בנושא.
  • סיפור על הזחל שרצה להיות מישהו אחר, עד שהפך לפרפר.
  • שיחה על תכונות, על קבלת עצמי ועל התפתחות. 

חברתי ורגשי ברמה הנמוכה
 
  • משחקי חיקוי תנועות וקולות פרפרים, דבורים, חיפושיות.
  • התחפשות לדמויות שונות של בעלי חיים וצמחים באביב.
  • משחקי קוקו - מי בתוך הסל?
  • המחזת סיפור בנושא אביב.

אוריינות ברמה הגבוהה
  • יצירת לוח מזג האוויר. מילים - חם, קר, בהיר, מעונן, לח, יבש.
  • חשיפה למילים הקשורות לאביב: שמות פרחים, ציפור, דבורה,   חיפושית.
  • התאמת מילים לתמונות.
  • מיון מילים ותמונות של עצים, פרחים, חרקים.
  • כתיבה – הבעה בכתב בנושא האביב. (סיפורה של דבורה המחפשת דבש. סיפורה של החיפושית. תהליך ההתפתחות של הפרפר).
  • כתיבת מילים לפי שמיעה.
  • השלמת אותיות החסרות במילה.
  • פירוק והרכבת מילים ע"י גזירה והדבקה.
  • התאמת מילה לתמונה.
  • מציאת מילים המתחילות באותיות של מילים הקשורות לנושא– פרח, זחל. 
אוריינות ברמה הנמוכה
  • חשיפה למילים הנלוות לתמונה או לאובייקט הקשור לאביב.  
  • הקראת סיפור תוך חשיפת הילדים למאפייני הספר (כריכה, דפים  וכו'...)
  • משחקי התאמה: מילה לתמונה; מילה בליווי תמונה למילה. (לוטו, משחק הזיכרון).
  • זיהוי שירים המודפסים בצרוף תמונות. "קריאת " השיר.


קריאה ברמה הגבוהה
  • זיהוי וקריאת מילים הקשורות לאביב.
  • קריאת סיפור קצר בנושא האביב ופיתוח מיומנויות הבנת הנקרא.


תפיסות ברמה הגבוהה
  • פיתוח חושים: הסתכלות במראה השמיים, תחושת חמימות וקרירות, הבחנה בריחות ובקולות בטבע, אדמה לחה ויבשה.
  • ציור פרח על פי התבוננות בפרח האמיתי. 
      תפיסה חזותית:
  • משחק – מי חסר ונעלם עם מאפייני האביב.
  • משחק הזיכרון עם מאפייני האביב.
  • זיהוי מאפייני האביב בדמות ורקע.
  • זיהוי מי יוצא דופן.
  • השלמת החסר.
  • כיווניות מי שונה בכיוון. 
      תפיסה שמיעתית:
  • זיכרון ורצף שמיעתי.
  • זיהוי קולות של בעלי חיים באביב. 


תפיסות ברמה הנמוכה

      תפיסה חזותית:
  • התאמת פרפר לפרח לפי צבע.
  • התאמת פרפר לפרח לפי גודל.
  • מיון פרפרים ופרחים לפי צבע.
  • משחק – מי חסר ונעלם עם סמלי האביב.
  • משחק הזיכרון עם סמלי האביב.
  • זיהוי סמלים בדמות ורקע.
  • רצף חזותי בשימוש בסמלי האביב.
      תפיסה שמיעתית:
  • זיכרון שמיעתי ב"טלפון שבור".
  • זיהוי קולות של בעלי חיים המתעוררים באביב.

שירים:
1.  "איך יודעים שבא אביב" / דתיה בן דור.
2. "פרפרים מכל מיני צבעים" / מפרפר נחמד.
4. "יום הולדת פרחוני " / פרפר נחמד.
5.  "בואו נקשיב לקולות האביב" / מלכה שידלובסקי
6. "פרפרים" / עדי סולקין

סיפורים:
1. החיפושית שנולדה בלי נקודות
2. אביב / שרה זוטא
3. הזחל הרעב / אריק קרל
4. מישהו אחר / דפנה עבר הדני
5. פרפר הזהב והאפונית / גיצה פרידמן גרייבסקי
 
 
 
Back  
 
מידע נוסף
להצטרפות