חדשות ועידכונים
דורי שאשא -"המתנה הכי טובה"

השתלמויות חודש מרץ

Shop4Kids-מתנות לפסח

אוגדן הנחיות - משרד החינוך

קבלת אישור ראשוני להפעלת מסגרות לפעוטות 0-3

מידע בנושא מטפי כיבוי אש

מצוק- לחצן מצוקה

חוזר משרד הבריאות-מחלות מדבקות

לוחות השתלמויות תשפ"ד

לכל המבזקים
 
 
 
 
 
 
 
 
הרשמה לאתר
להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת המייל שלך: 
 
 
 
 
דף הבית >> מרכזיה פדגוגית >> עונות השנה >> קיץ >> תכנית עבודה לפי רמות

 

 
 
 
תכנית עבודה לפי רמות
 


תכנית עבודה בנושא קיץ

מטרות:
  1. הכרת תכונות עונת הקיץ כחלק ממחזוריות גלגל עונות השנה.
  2. הכרת מאפייני הקיץ: מזג אויר, הצומח בקיץ, בעלי חיים (חרקים), פירות ומאכלי קיץ, בגדי קיץ.
  3. הכרת תופעות ומושגים הקשורים לעונה.
  4. הכרת כללי הזהירות בעונת הקיץ, שמירה על הבריאות ואיכות הסביבה.
  5. העלאת רגשות ותחושות הקשורים לעונת הקיץ.

שפה וקוגניציה ברמה הגבוהה:
 
  • הכרת פעלים השייכים לעונת הקיץ: לשחות, לצלול, להשתזף, להתמרח, לחבוש, להרכיב (משקפים).
  • מיון מאפייני העונה לפי קריטריונים (קטגוריה, תפקוד,צבע, גודל).
  • הכרת בעלי חיים בקיץ: תצפית בנמלים בטבע - התייחסות למגורים, תפקידים ומזון.
  • סידור ותאור של תמונות ברצף: ילדים הולכים לים.
  • תאור מדרשי תמונה הקשורים לעונת הקיץ, תוך הקפדה על מבנה משפט תקין תחבירית.
  • הקניית כללי זהירות בקיץ "חכם בשמש": חבישת כובע, מריחת קרם הגנה, שתיה מרובה, הרכבת משקפי שמש, ישיבה בצל.
  • פתרון חידות באמצעות משחק מסלול "משימות בדרך לים": המשתתף מתקדם במסלול ומבצע בדרכו משימות – פתרון חידות:

         - מגן על ראשנו מפני השמש (כובע)
         - מגן על עיננו מפני השמש (משקפי שמש)
         - משתשמים בו להגן על עורנו (קרם הגנה)
         - אמור 3 פירות קיץ אהובים.
         - מה לוקחים בתיק כשהולכים לים.
         - ההפך מ- חם.
         - ההפך מ – צף.
         - ההפך מ – יבש.
         - אמור 2 כללי זהירות מ"חכם בשמש".

  • טיפוח מודעות לאיכות הסביבה: דיון בחשיבות השמירה על נקיון הסביבה (בריכה/ ים / אתר נופש) ויצירת לוח משותף של כללי התנהגות.


    מודעות פונולוגית

  • חריזה: שמשיה- פטריה, חם-ים, שמש-נמש.
  • צליל פותח (שמש – ש) וסוגר (ים - ם).

שפה וקוגניציה ברמה הנמוכה:

  • מיון, השוואה ומציאת יוצא דופן באמצעות שימוש במאפייני הקיץ.
  • הכרת פעלים: להתלבש, לחבוש, לנעול, לשחות, להירטב.
  • יחיד רבים: סנדל – סנדלים, כובע – כובעים, סירה – סירות.
  • זיהוי ושיום של מאפייני קיץ: שמש, בגד ים, כובע, אבטיח, ארטיק, משקפי   שמש, חולצה קצרה וכו'.
  • תיאור מדרשי תמונה הקשורים במאפייני העונה.
  • מיון הפריטים לקבוצות: בגדי קיץ, צמחים בקיץ, בע"ח בקיץ, פירות ומאכלי קיץ.
  • סידור ותאור תמונות ברצף: ילדים הולכים לים.
  • הקניית מושגים: גבוה-נמוך (גל בים), קר-חם, ארוך וקצר(בגד), רטוב- יבש.
    לוטו אסוציאציות לקיץ
      התאמות:
      ◘ כף לדלי 
      ◘ גלידה - ארטיק
      ◘ חולצה – מכנסים
      ◘ ים – בריכה וכו'..

  • הקראת השיר "של ים"/ לאה נאור – ובאמצעותו הקניית צבעים.

חשבון ברמה הגבוהה:
  • תפיסת כמות באמצעות שימוש במאפייני הקיץ.
  • התאמת כמות למספר.
  • תפוס כמות של כובעים /גלידות.
  • התאמה חד חד ערכית לפי ילד-גלידה, ילד- כובע.
  • השלמת כמות ל-10: בכל קופסא 10 צדפים. השלם צדפים ל- 10 בכל קופסא.
  • תרגילים < > = עם סימני הקיץ.
  • קפיצות ב"ים" / "בריכה" ע"פ כרטיסיית מספר.
  • מסלול נסיעה לים עם תחנות ובהם תרגילים בחשבון.

חשבון ברמה הנמוכה:
  • התאמה חד-חד ערכית – לכל ילד גלידה / כובע / משקפי שמש.
  • סידור לפי גודל (כדור- ים/ גופיה/ גלידה).
  • הכרת המושג מעט/הרבה, ארוך/קצר, רחב/צר, באמצעות מאפייני העונה.
  • תפיסת כמות עד 3 של כובעים, גופיות, צדפים.
  • התאמת כמות למספר עם מאפייני העונה.
  • הטלת קוביה וקפיצה בתוך "ים" / "בריכה" לפי המספר.

 



מוטוריקה גסה ותנועה במרחב ברמה הגבוהה:

  • טיול דמיוני לחוף הים: יצירת תחנות של חוף ים דמיוני (חול, ים, סירות וסוכת מציל).
  • תנועה במרחב של פעולות הנעשות בחוף ים: שחיה, השתכשכות  במים עם הרגליים, ריצה/ הליכה על החוף, בניית ארמון וכו'.
  • משחק "תופסת צל" - כל ילד מנסה לדרוך על צל של חבר. הילד שנתפס   הוא התופס.
  • משחק ים-יבשה.
  • יצירת מסלול מסרט הדבקה על הרצפה, בצורה ישרה ומפותלת.
  • הליכה על המסלול תוך עצירה בתחנות שונות ואיסוף פרטי קיץ. על הילד לומר מהו הפריט / מה עושים איתו / חרוז / צליל פותח / אות פותחת וכו'…
  • הנחת יריעת ניילון גדולה שקופה על הרצפה. על היריעה מפזרים צבעי גואש   בצבעי ים – כחול, לבן, ותכלת. תוחמים את היריעה עם דבק נייר בקצה.   הילדים מציירים עם כפות רגלים בלבד / כפות ידיים בלבד עד ליצירת תמונת   ים. לאחר מכן אפשר להוסיף סירות, אוניות, גלשנים ואנשים בתוך המים.

 


מוטוריקה גסה ותנועה במרחב ברמה הנמוכה:

  • יצירת מסלול מסרט הדבקה על הרצפה, בצורה ישרה ומפותלת.
  • הליכה על המסלול תוך עצירה בתחנות שונות ואיסוף פרטי קיץ. על הילד לומר מהו הפריט / מה עושים איתו. 
  • הסתובבות סביב בריכות (חישוקים) / כשהמוזיקה מפסיקה קופצים לתוך הבריכה. 
  • פעילות בתנועה לריקוד "רב חובל": כל ילד בוחר בן זוג אוחזים בחבל משותף בקצה. נעים קדימה/ אחורה, למעלה/ למטה, ימינה/ שמאלה.
     
מוטוריקה עדינה וסנסומוטורי - ברמה הגבוהה
 
שימוש  במיומנויות  מוטוריות גזירה,  הדבקה, צביעה,  מילוי שטח.
התנסות בחומרים ביצירות הקשורות בעונת הקיץ:
  • הכנת כובע באמצעות קיפולי נייר וקישוט הכובע בחומרים שונים.
  • הכנת סירה באמצעות קיפולי נייר וקישוט הסירה בחומרים שונים.
  • מילוי בקבוקוני זכוכית בחול בצבעים שונים. שימוש במקל או קיסם המוחדר לבקבוקון ויוצר צורות שונות.
  • השחלת שרשרת מצדפים.
  • הכנת פירות קיץ מעיסת נייר וצביעתם בגואש.
  • הכנת ארטיקים בכוסות פלסטיק בטעמים שונים: תות, לימון ופטל.
  • יצירת תמונה מפלסטלינה / קרעי נייר.
  • צביעת תמונות עם מאפייני קיץ.
  • משחקי בוץ וחול: בניית "עיר דמיונית" על חוף הים – ארמונות, סירת מציל ואח"כ שילוב של דמויות ובובות ליצירת משחק דמיוני.


מוטוריקה עדינה וסנסומוטורי - ברמה הנמוכה

שימוש במיומנויות מוטוריות
גזירה, הדבקה, צביעה, מילוי שטח ביצירות הבאות:
  • קישוט כובעים מקיפולי נייר.
  • קישוט סירות מקיפולי נייר.
  • השחלת שרשרת מצדפים.
  • הכנת ארטיקים בכוסות פלסטיק.


חברתי ורגשי ברמה הגבוהה
  • בניית ארמון משותף בארגז החול - חלוקת תפקידים וכיבוד כללים וחוקים חברתיים.
  • יציאה משותפת לטבע. חיפוש אחר נמלים.
  • משחק פנטומימה: ילד ממחיש פעולה הקשורה לאחד מסימני הקיץ.
  • המחזה משותפת של סיפורי קיץ.
  • מה אני אוהב בקיץ - לוח מובא לגן עם תמונות של הסמלים, הילד תולה את שמו במקום שמייצג את תחושתו.
  • מה אני אוהב בקיץ ביטוי אישי - תיאור חוויה בים או בבריכה מפגש משותף.
  • משחק קבוצתי בחנות לאביזרי קיץ, תוך חלוקת תפקידים למוכר   וקונים.


חברתי ורגשי ברמה הנמוכה
  • יציאה לטבע - טיול (חיפוש נמלים).
  • ריקודים בנושא בנושא קיץ בקבוצה.
  • חיקוי תנועות וקולות בקיץ.
  • מה אני אוהב בקיץ - לוח מובא לגן עם תמונות של הסמלים, הילד תולה את שמו במקום שמייצג את תחושתו.




אוריינות ברמה הגבוהה
  • חשיפה למילים הקשורות לקיץ.
  • התאמת מילה לתמונה.
     כתיבה:

א. הבעה בכתב בנושא הקיץ (למשל מה אני אוהב בקיץ?).
ב. כתיבת סיפור לתמונות ברצף.
  • כתיבת מתכונים כמו מתכון לגלידה / ארטיק / סלט פירות.
  • גזירת אותיות מהעיתון להרכבת מילים בנושא הקיץ.
  • הקמת חנות לאביזרי קיץ. משחק משותף של קניה ומכירה תוך שימוש   במאפיינים אוריינים (מחירים, רישום בפנקס מוכר, רישום בקופה, כסף   וכו'..).

אוריינות ברמה הנמוכה
 
  • חשיפה למילים הנלוות לתמונה או לאובייקט הקשור לעונה.
  • הקראת סיפור תוך חשיפת הילדים למאפייני הספר (כריכה, דפים וכו').
  • משחק זכרון של מאפייני העונה כאשר מתחת לכל תמונה קיימת מילה והזוג הוא המילה.
  • הכרת דקלומים בנושא הקיץ.


קריאה ברמה הגבוהה
  • זיהוי וקריאת מילים קשורות לקיץ.
  • קריאת סיפור קצר בנושא הקיץ.
  • פיתוח מיומנויות של הבנת הנקרא באמצעות סיפורים בנושא הקיץ.
  • מיון מילים לשתי קבוצות קיץ / חורף


תפיסות ברמה הגבוהה
 
תפיסה חזותית
  • מציאת מה חסר ונעלם עם סימני הקיץ.
  • מציאת הבדלים דקים.
  • משחק זכרון עם מאפייני הקיץ.
  • זיהוי מאפייני הקיץ בדמות ורקע.
  • סידור ברצף של מאפייני הקיץ.
  • השלמת החסר במאפייני העונה.
  • השלמת חלקי תמונה של קיץ.
  • הרכבת פאזל של תמונת חוף ים.
  • מבוך במסלול עם סמלי הקיץ. (הבא את הדלי לכף, הבא את הילד לים, הבא את הילדה למשקפי השמש).

תפיסה שמיעתית
  • זיכרון ורצף שמיעתי ב"טלפון מתוקן".
  • זיכרון שמיעתי ב"טלפון שבור".
  • זיהוי קולות של קיץ: רחש גלים; קפיצה במים, ליקוק גלידה...
  • סידור של פריטים ברצף על פי הוראה.


תפיסות ברמה הנמוכה

תפיסה חזותית
  • הצגת מספר מאפיינים של קיץ הסתרה של אחד מהם וגילויו.
  • משחק זכרון עם מאפייני העונה.
  • מה במשבצת התאמה של צבע למאפיין.
  • בניית רצף חזותי לפי גדלים שונים / צבעים / מאפייני עונה.
  • בלבול הסדר של החפצים ועל הילד לסדר לפי הסדר שנקבע מראש.
  • אבסורדים מה לא שייך / הגיוני.

תפיסה שמיעתית
  • זיהוי קולות של רחש גלים/ שכשוך במים/ ליקוק גלידה.
  • סידור לפי רצף שנאמר.



שירים סיפורים ודיקלומים:

1. שיר קיצי - אילה אבן-טוב ישראלי
2. ציור של ים – לאה נאור
3. פעם בים – לאה נאור
4. מה יש בקיץ – חיה שנהב
5. חמסין - מיכל סנונית
6. חול - מיריק שניר
7. חול חכם - לאה נאור
8. החופש הגדול - ע. הילל

9. מרים והים – מיריק שניר


 
 
 
 
Back  
 
מידע נוסף
להצטרפות
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
אודותינו
דבר היו"ר
סגל ההנהלה
כיצד להגיע
 
 
 
תוכן
מאמרים
אינדקס גנים
לוחות
פורום
 
 
הצטרפות
טופס הרשמה
למה אנחנו?
מידע לגננת
עדכון פרטים
 
 
פריסה ארצית
רכזות אזוריות
השתלמויות
ספקים
שיתופי פעולה
 
org.hiba@gmail.com  |  טלפון : 1-700-70-38-70  |  כתובת: שד' משה דיין 154 ירושלים
 
לייבסיטי - בניית אתרים