חדשות ועידכונים
שנה טובה

עדכוני מצב -קורונה

התו הסגול- קישור ישיר

י.ח בכפר- שיווק מוצרי מזון וצריכה לגני ילדים

מצוק- לחצן מצוקה

חוזר משרד הבריאות-מחלות מדבקות

לכל המבזקים
 
 
 
 
 
 
 
 
הרשמה לאתר
להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת המייל שלך: 
 
 
 
 
דף הבית >> מרכזיה פדגוגית >> חגים ומועדים >> סוכות >> תכנית לימודים לחג סוכות

 

 
 
 
תכנית לימודים לחג סוכות
 
מטרות:
1. הכרת שמות החג ומשמעותן:
חג סוכות: על שם הסוכות בהם ישנו בני ישראל במדבר.
חג האסיף: חג שמחת אסיף היבולים.
חג שמחת תורה: בחג הסוכות מסיימים לקרוא את התורה ומתחילים לקרוא מבראשית.

2. הכרת מנהגי החג: הקמת סוכה ושהייה בתוכה, אושפיזין - הזמנת אורחים לסוכה, ארבעת המינים: אתרוג לולב, הדס וערכה המסלים את אחדות העם היהודי.  
 
3. הכרת מושגים הקשורים לחג: סוכה, סכך, ענפים, קרשים, פטיש, מסמר,סולם, בניה, שיתוף פעולה,על- מתחת, קישוטים, אסיף, תורה, התחלה- סוף, ארבעת המינים: לולב, אתרוג- פיטם, הדס, ערבה,
חושים: ריח, טעם, מראה, מגע, מחוספס- חלק.

חלוקה לפי רמות: 
רמה גבוהה
      1.  שפה וקוגניציה: 
  • פיתוח אוצר מילים: סוכה, סכך, ארבעת המינים: לולב, אתרוג,ערבה, הדס, אסיף, שמחת תורה
  • תיאור מדרשי תמונה של  מנהגי החג תוך הקפדה על מבנה משפט תחבירי תקין.
  • מודעות פונולוגית:
- פירוק מילה למרכיבים פונטיים. (ע-נ-פי-ם)                                
- זיהוי והפקה של צליל פותח במילים הקשורות לחג. (סוכה-סו, סכך-ס)       - חריזה-מציאת מילים נחרזות לסמלי החג. (ענפים- קישוטים)                   - זיהוי והפקה של צליל סוגר במילים הקשורות לחג. (קרש- ש)
  • חידון בהקשר לסיפור החג.
     2.  חשבון:
  • תפיסת כמות עם סמלי החג.
  • התאמת כמות למספר עם סמלי החג.
  • משחקי "תפוס כמות" של סמלי החג.
  • מניית כמות של סמלים.
  • התאמה חד- חד ערכית. (לכל ילד ענף סכך)
  • השוואת כמויות (איפה יש יותר)
  • סימון < > =. 
  • הכרת המספר הסודר באמצעות סמלי החג.
  • מניפולציות חשבוניות באמצעות סמלי החג. (אמא נתנה לגיל 3 ענפים. גיל הניח על הסוכה ענף 1 כמה נשארו?) (כמה כסאות צריך להכניס לסוכה כדי שכל אורח יהיה מקום, מוזמנים 4 אורחים.)
     3.  מוטוריקה גסה ותנועה במרחב
  • בניית סוכה מחומרים שונים כמו קוביות ובדים
  • ריקודים בתוך הסוכה
  • המחזת סיפורים הקשורים לחג
  • פנטומימה של בניית סוכה
  • פעילות דימיונית: "בואו נבנה סוכה..."
  • איסוף סכל לסוכה בעזרת מריצה.
  • משחק ים יבשה עם המילים: בתוך, מחוץ לסוכה
  • תליית קישוטים בסוכה
     4.  מוטוריקה עדינה וסנסומוטורי 
  • שימוש במיומנויות מוטוריות: גזירה, הדבקה, צביעה, מילוי שטח, התנסות בחומרים ביצירות הבאות:
  • הכנת סוכה דו מימדית
  • הכנת דגם של סוכה תלת מימדית
  • הכנת ארבעת המינים
  • ציור וצביעה של ארבעת המינים
  • הכנת קישוטים לסוכה
  • הכנת דגל סמכת תורה.
     5.  חברתי ורגשי
  • המחזת אחד מסיפורי החג תוך התחפשות לדמויות מהסיפור.
  • המחזת בניית הסוכה וקישוטה תוך שימוש בדמויות המשפחה: "אני אמא, אתה הילד..."
  • שיתוף פעולה ופיתרון בעיות בעת בניית הסוכה והכנות לקראת ארוחת החג בסוכה - מתן דגש על הזמנת אורחים - אושפיזין.
  • זיהוי רגשות שונים כמו שמחה, פחד, רתיעה, והתייחסות אליהם.
  • יצירת קשרים חברתיים ע"י הזמנת חברים לסוכה, קישוט משותף שירה וריקודים בסוכה. 
     6.  אוריינות
  • חשיפה למילים הקשורות לחג.
  • התאמת מילים לתמונות מהחג.
  • מדריך: אופן בניית סוכה.
  • כתיבה –
          א. הבעת בכתב בנושא החג.
          ב. כתיבת סיפור דימיוני על סוכה\ ארבעת המינים.
          ג. כתיבת רשימה של המוזמנים לסוכה שלי.
          ד. רשימה של ציוד הדרוש לבניית סוכה, ואמצעי זהירות.
 
     7.  קריאה
  • זיהוי וקריאת מילים הקשורות לחג.
  • קריאת סיפור קצר שקשור לחג סוכות.
  • מיומנויות הבנת הנקרא.
     8.  תפיסות

      תפיסה חזותית:
  • משחק – מי חסר ונעלם עם סמלי החג.
  • משחק הזיכרון עם סמלי החג.
  • זיהוי סמלי החג בדמות ורקע.
  • מבוכים עם סמלי החג.
  • זיהוי דומה ושונה בסמלי החג.
  • השלמת החסר בסמלי החג. כיווניות בסמלי החג ( מי שונה בכיוון).
  • רצף חזותי מורכב בשימוש בסמלי החג.
      תפיסה שמיעתית:
  • זיכרון ורצף  שמיעתי ב"טלפון מתוקן".
  • זיכרון שמיעתי ב"טלפון שבור".
רמה נמוכה
 
     1.  שפה וקוגניציה: 
  • מיון שייך / לא שייך לסוכה
  • זיהוי חפץ יוצא דופן.
  • הכרת הפעלים: לאסוף, לבנות, לדפוק, להרים, לכסות, לקשט, להדביק, לגזור, להזמין חברים.
  • זיהוי ושיום הסמלים: סוכה, ילדים בונים, ארבעת המינים, קישוט, דגל שמחת תורה.
  • הכרת המושגים: בתוך הסוכה, על יד הסוכה, על הסולם.
  • תיאור מדרשי תמונה הקשורים במנהגי החג.
  • סידור תמונות ברצף בניית הסוכה.
 
     2.  חשבון:
  • התאמה חד-חד
  •  ערכית – לכל ילד לולב.
  • סידור קרשים על פי גודל: גדול- קטן – בינוני. .
  • הכרת המושג: מעט – הרבה באמצעות הסמלים.
  • מניית סמלי החג.
  • הכרת המושג 4 - ארבעה מינים.

     3.  מוטוריקה גסה ותנועה במרחב:
  • בניית סוכה מחומרים שונים בגן.
  • ריקודים בתוך הסוכה
  • המחזת סיפורים הקשורים לחג
  • פעילות דימיונית: "בואו נבנה סוכה..."
  • איסוף סכל לסוכה בעזרת מריצה.
  • משחק ים יבשה עם המילים: בתוך, מחוץ לסוכה
  • תליית קישוטים בסוכה
     4.  מוטוריקה עדינה וסנסומוטורי:
  • שימוש במיומנויות מוטוריות: גזירה, הדבקה, צביעה, מילוי שטח, התנסות בחומרים  ביצירות הבאות:
  • הכנת סוכה דו מימדית
  • הכנת דגם של סוכה תלת מימדית
  • הכנת ארבעת המינים
  • ציור וצביעה של ארבעת המינים
  • הכנת קישוטים לסוכה
  • הכנת דגל סמכת תורה.

     5.  חברתי ורגשי
  • המחזת  אחד מסיפורי החג תוך התחפשות לדמויות מהסיפור
  • המחזת בניית הסוכה וקישוטה תוך שימוש בדמויות המשפחה: "אני אמא, אתה הילד..."
  • שיתוף פעולה ופיתרון בעיות בעת בניית הסוכה והכנות הקישוטים.
  • זיהוי רגשות שונים כמו שמחה, פחד, התרגשות והתייחסות אליהם.
  • יצירת קשרים חברתיים ע"י הזמנת חברים לסוכה, קישוט משותף שירה וריקודים בסוכה.

     6.  אוריינות
  • חשיפה למילים הנלוות לתמונה או לאובייקט הקשור לחג.
  • הקראת סיפור תוך חשיפת  הילדים למאפייני הספר (כריכה, דפים וכו..)
  • משחקי התאמה: מילה לתמונה; מילה +תמונה. (לוטו, משחק הזכרון).
  • רשימה של מוזמנים לסוכה, רשימת ציוד לבניית סוכה ולאמצעי זהירות.

     7.  תפיסות

תפיסה חזותית
  • משחק – מי חסר ונעלם עם סמלי החג.
  • משחק הזיכרון עם סמלי החג. זיהוי סמלי החג בדמות ורקע.
  • רצף חזותי בשימוש בסמלי החג.
תפיסה שמיעתית
  • זיכרון שמיעתי ב"טלפון שבור".

סיפורים:
 
אורחים לחג / לוין קיפניס
 
סכך לסוכה / לוין קיפניס
 
הסוכה של הילדים / רינה שליין
 
סוכת חלום
 
Back  
 
מידע נוסף
להצטרפות
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
אודותינו
דבר היו"ר
סגל ההנהלה
כיצד להגיע
 
 
 
תוכן
מאמרים
אינדקס גנים
לוחות
פורום
 
 
הצטרפות
טופס הרשמה
למה אנחנו?
מידע לגננת
עדכון פרטים
 
 
פריסה ארצית
רכזות אזוריות
השתלמויות
ספקים
שיתופי פעולה
 
org.hiba@gmail.com  |  טלפון : 1-700-70-38-70  |  כתובת: שד' משה דיין 154 ירושלים
 
Batya |Graphic design studio