מטרות:
1. הכרת שמות החג ומשמעותן:
חג סוכות: על שם הסוכות בהם ישנו בני ישראל במדבר.
חג האסיף: חג שמחת אסיף היבולים.
חג שמחת תורה: בחג הסוכות מסיימים לקרוא את התורה ומתחילים לקרוא מבראשית.
2. הכרת מנהגי החג: הקמת סוכה ושהייה בתוכה, אושפיזין - הזמנת אורחים לסוכה, ארבעת המינים: אתרוג לולב, הדס וערכה המסלים את אחדות העם היהודי.
3. הכרת מושגים הקשורים לחג: סוכה, סכך, ענפים, קרשים, פטיש, מסמר,סולם, בניה, שיתוף פעולה,על- מתחת, קישוטים, אסיף, תורה, התחלה- סוף, ארבעת המינים: לולב, אתרוג- פיטם, הדס, ערבה,
חושים: ריח, טעם, מראה, מגע, מחוספס- חלק.
חלוקה לפי רמות:
רמה גבוהה
1. שפה וקוגניציה:
-
פיתוח אוצר מילים: סוכה, סכך, ארבעת המינים: לולב, אתרוג,ערבה, הדס, אסיף, שמחת תורה
-
תיאור מדרשי תמונה של מנהגי החג תוך הקפדה על מבנה משפט תחבירי תקין.
-
מודעות פונולוגית:
- פירוק מילה למרכיבים פונטיים. (ע-נ-פי-ם)
- זיהוי והפקה של צליל פותח במילים הקשורות לחג. (סוכה-סו, סכך-ס) - חריזה-מציאת מילים נחרזות לסמלי החג. (ענפים- קישוטים) - זיהוי והפקה של צליל סוגר במילים הקשורות לחג. (קרש- ש)
2. חשבון:
-
תפיסת כמות עם סמלי החג.
-
התאמת כמות למספר עם סמלי החג.
-
משחקי "תפוס כמות" של סמלי החג.
-
מניית כמות של סמלים.
-
התאמה חד- חד ערכית. (לכל ילד ענף סכך)
-
השוואת כמויות (איפה יש יותר)
-
סימון < > =.
-
הכרת המספר הסודר באמצעות סמלי החג.
-
מניפולציות חשבוניות באמצעות סמלי החג. (אמא נתנה לגיל 3 ענפים. גיל הניח על הסוכה ענף 1 כמה נשארו?) (כמה כסאות צריך להכניס לסוכה כדי שכל אורח יהיה מקום, מוזמנים 4 אורחים.)
3. מוטוריקה גסה ותנועה במרחב
-
בניית סוכה מחומרים שונים כמו קוביות ובדים
-
ריקודים בתוך הסוכה
-
המחזת סיפורים הקשורים לחג
-
פנטומימה של בניית סוכה
-
פעילות דימיונית: "בואו נבנה סוכה..."
-
איסוף סכל לסוכה בעזרת מריצה.
-
משחק ים יבשה עם המילים: בתוך, מחוץ לסוכה
-
תליית קישוטים בסוכה
4. מוטוריקה עדינה וסנסומוטורי
-
שימוש במיומנויות מוטוריות: גזירה, הדבקה, צביעה, מילוי שטח, התנסות בחומרים ביצירות הבאות:
-
הכנת סוכה דו מימדית
-
הכנת דגם של סוכה תלת מימדית
-
הכנת ארבעת המינים
-
ציור וצביעה של ארבעת המינים
-
הכנת קישוטים לסוכה
-
הכנת דגל סמכת תורה.
5. חברתי ורגשי
-
המחזת אחד מסיפורי החג תוך התחפשות לדמויות מהסיפור.
-
המחזת בניית הסוכה וקישוטה תוך שימוש בדמויות המשפחה: "אני אמא, אתה הילד..."
-
שיתוף פעולה ופיתרון בעיות בעת בניית הסוכה והכנות לקראת ארוחת החג בסוכה - מתן דגש על הזמנת אורחים - אושפיזין.
-
זיהוי רגשות שונים כמו שמחה, פחד, רתיעה, והתייחסות אליהם.
-
יצירת קשרים חברתיים ע"י הזמנת חברים לסוכה, קישוט משותף שירה וריקודים בסוכה.
6. אוריינות
-
חשיפה למילים הקשורות לחג.
-
התאמת מילים לתמונות מהחג.
-
מדריך: אופן בניית סוכה.
-
כתיבה –
א. הבעת בכתב בנושא החג.
ב. כתיבת סיפור דימיוני על סוכה\ ארבעת המינים.
ג. כתיבת רשימה של המוזמנים לסוכה שלי.
ד. רשימה של ציוד הדרוש לבניית סוכה, ואמצעי זהירות.
7. קריאה
-
זיהוי וקריאת מילים הקשורות לחג.
-
קריאת סיפור קצר שקשור לחג סוכות.
-
מיומנויות הבנת הנקרא.
8. תפיסות
תפיסה חזותית:
-
משחק – מי חסר ונעלם עם סמלי החג.
-
משחק הזיכרון עם סמלי החג.
-
זיהוי סמלי החג בדמות ורקע.
-
מבוכים עם סמלי החג.
-
זיהוי דומה ושונה בסמלי החג.
-
השלמת החסר בסמלי החג. כיווניות בסמלי החג ( מי שונה בכיוון).
-
רצף חזותי מורכב בשימוש בסמלי החג.
תפיסה שמיעתית:
-
זיכרון ורצף שמיעתי ב"טלפון מתוקן".
-
זיכרון שמיעתי ב"טלפון שבור".
רמה נמוכה
1. שפה וקוגניציה:
-
מיון שייך / לא שייך לסוכה
-
זיהוי חפץ יוצא דופן.
-
הכרת הפעלים: לאסוף, לבנות, לדפוק, להרים, לכסות, לקשט, להדביק, לגזור, להזמין חברים.
-
זיהוי ושיום הסמלים: סוכה, ילדים בונים, ארבעת המינים, קישוט, דגל שמחת תורה.
-
הכרת המושגים: בתוך הסוכה, על יד הסוכה, על הסולם.
-
תיאור מדרשי תמונה הקשורים במנהגי החג.
-
סידור תמונות ברצף בניית הסוכה.
2. חשבון:
-
התאמה חד-חד
-
ערכית – לכל ילד לולב.
-
סידור קרשים על פי גודל: גדול- קטן – בינוני. .
-
הכרת המושג: מעט – הרבה באמצעות הסמלים.
-
מניית סמלי החג.
-
הכרת המושג 4 - ארבעה מינים.
3. מוטוריקה גסה ותנועה במרחב:
-
בניית סוכה מחומרים שונים בגן.
-
ריקודים בתוך הסוכה
-
המחזת סיפורים הקשורים לחג
-
פעילות דימיונית: "בואו נבנה סוכה..."
-
איסוף סכל לסוכה בעזרת מריצה.
-
משחק ים יבשה עם המילים: בתוך, מחוץ לסוכה
-
תליית קישוטים בסוכה
4. מוטוריקה עדינה וסנסומוטורי:
-
שימוש במיומנויות מוטוריות: גזירה, הדבקה, צביעה, מילוי שטח, התנסות בחומרים ביצירות הבאות:
-
הכנת סוכה דו מימדית
-
הכנת דגם של סוכה תלת מימדית
-
הכנת ארבעת המינים
-
ציור וצביעה של ארבעת המינים
-
הכנת קישוטים לסוכה
-
הכנת דגל סמכת תורה.
5. חברתי ורגשי
-
המחזת אחד מסיפורי החג תוך התחפשות לדמויות מהסיפור
-
המחזת בניית הסוכה וקישוטה תוך שימוש בדמויות המשפחה: "אני אמא, אתה הילד..."
-
שיתוף פעולה ופיתרון בעיות בעת בניית הסוכה והכנות הקישוטים.
-
זיהוי רגשות שונים כמו שמחה, פחד, התרגשות והתייחסות אליהם.
-
יצירת קשרים חברתיים ע"י הזמנת חברים לסוכה, קישוט משותף שירה וריקודים בסוכה.
6. אוריינות
-
חשיפה למילים הנלוות לתמונה או לאובייקט הקשור לחג.
-
הקראת סיפור תוך חשיפת הילדים למאפייני הספר (כריכה, דפים וכו..)
-
משחקי התאמה: מילה לתמונה; מילה +תמונה. (לוטו, משחק הזכרון).
-
רשימה של מוזמנים לסוכה, רשימת ציוד לבניית סוכה ולאמצעי זהירות.
7. תפיסות
תפיסה חזותית
-
משחק – מי חסר ונעלם עם סמלי החג.
-
משחק הזיכרון עם סמלי החג. זיהוי סמלי החג בדמות ורקע.
-
רצף חזותי בשימוש בסמלי החג.
תפיסה שמיעתית
-
זיכרון שמיעתי ב"טלפון שבור".
סיפורים:
אורחים לחג / לוין קיפניס
סכך לסוכה / לוין קיפניס
הסוכה של הילדים / רינה שליין
סוכת חלום |