דף הבית >> מרכזיה פדגוגית >> חגים ומועדים >> סוכות >> תכנית לימודים לחג סוכות

 

 
 
 
תכנית לימודים לחג סוכות
 
מטרות:
1. הכרת שמות החג ומשמעותן:
חג סוכות: על שם הסוכות בהם ישנו בני ישראל במדבר.
חג האסיף: חג שמחת אסיף היבולים.
חג שמחת תורה: בחג הסוכות מסיימים לקרוא את התורה ומתחילים לקרוא מבראשית.

2. הכרת מנהגי החג: הקמת סוכה ושהייה בתוכה, אושפיזין - הזמנת אורחים לסוכה, ארבעת המינים: אתרוג לולב, הדס וערכה המסלים את אחדות העם היהודי.  
 
3. הכרת מושגים הקשורים לחג: סוכה, סכך, ענפים, קרשים, פטיש, מסמר,סולם, בניה, שיתוף פעולה,על- מתחת, קישוטים, אסיף, תורה, התחלה- סוף, ארבעת המינים: לולב, אתרוג- פיטם, הדס, ערבה,
חושים: ריח, טעם, מראה, מגע, מחוספס- חלק.

חלוקה לפי רמות: 
רמה גבוהה
      1.  שפה וקוגניציה: 
  • פיתוח אוצר מילים: סוכה, סכך, ארבעת המינים: לולב, אתרוג,ערבה, הדס, אסיף, שמחת תורה
  • תיאור מדרשי תמונה של  מנהגי החג תוך הקפדה על מבנה משפט תחבירי תקין.
  • מודעות פונולוגית:
- פירוק מילה למרכיבים פונטיים. (ע-נ-פי-ם)                                
- זיהוי והפקה של צליל פותח במילים הקשורות לחג. (סוכה-סו, סכך-ס)       - חריזה-מציאת מילים נחרזות לסמלי החג. (ענפים- קישוטים)                   - זיהוי והפקה של צליל סוגר במילים הקשורות לחג. (קרש- ש)
  • חידון בהקשר לסיפור החג.
     2.  חשבון:
  • תפיסת כמות עם סמלי החג.
  • התאמת כמות למספר עם סמלי החג.
  • משחקי "תפוס כמות" של סמלי החג.
  • מניית כמות של סמלים.
  • התאמה חד- חד ערכית. (לכל ילד ענף סכך)
  • השוואת כמויות (איפה יש יותר)
  • סימון < > =. 
  • הכרת המספר הסודר באמצעות סמלי החג.
  • מניפולציות חשבוניות באמצעות סמלי החג. (אמא נתנה לגיל 3 ענפים. גיל הניח על הסוכה ענף 1 כמה נשארו?) (כמה כסאות צריך להכניס לסוכה כדי שכל אורח יהיה מקום, מוזמנים 4 אורחים.)
     3.  מוטוריקה גסה ותנועה במרחב
  • בניית סוכה מחומרים שונים כמו קוביות ובדים
  • ריקודים בתוך הסוכה
  • המחזת סיפורים הקשורים לחג
  • פנטומימה של בניית סוכה
  • פעילות דימיונית: "בואו נבנה סוכה..."
  • איסוף סכל לסוכה בעזרת מריצה.
  • משחק ים יבשה עם המילים: בתוך, מחוץ לסוכה
  • תליית קישוטים בסוכה
     4.  מוטוריקה עדינה וסנסומוטורי 
  • שימוש במיומנויות מוטוריות: גזירה, הדבקה, צביעה, מילוי שטח, התנסות בחומרים ביצירות הבאות:
  • הכנת סוכה דו מימדית
  • הכנת דגם של סוכה תלת מימדית
  • הכנת ארבעת המינים
  • ציור וצביעה של ארבעת המינים
  • הכנת קישוטים לסוכה
  • הכנת דגל סמכת תורה.
     5.  חברתי ורגשי
  • המחזת אחד מסיפורי החג תוך התחפשות לדמויות מהסיפור.
  • המחזת בניית הסוכה וקישוטה תוך שימוש בדמויות המשפחה: "אני אמא, אתה הילד..."
  • שיתוף פעולה ופיתרון בעיות בעת בניית הסוכה והכנות לקראת ארוחת החג בסוכה - מתן דגש על הזמנת אורחים - אושפיזין.
  • זיהוי רגשות שונים כמו שמחה, פחד, רתיעה, והתייחסות אליהם.
  • יצירת קשרים חברתיים ע"י הזמנת חברים לסוכה, קישוט משותף שירה וריקודים בסוכה. 
     6.  אוריינות
  • חשיפה למילים הקשורות לחג.
  • התאמת מילים לתמונות מהחג.
  • מדריך: אופן בניית סוכה.
  • כתיבה –
          א. הבעת בכתב בנושא החג.
          ב. כתיבת סיפור דימיוני על סוכה\ ארבעת המינים.
          ג. כתיבת רשימה של המוזמנים לסוכה שלי.
          ד. רשימה של ציוד הדרוש לבניית סוכה, ואמצעי זהירות.
 
     7.  קריאה
  • זיהוי וקריאת מילים הקשורות לחג.
  • קריאת סיפור קצר שקשור לחג סוכות.
  • מיומנויות הבנת הנקרא.
     8.  תפיסות

      תפיסה חזותית:
  • משחק – מי חסר ונעלם עם סמלי החג.
  • משחק הזיכרון עם סמלי החג.
  • זיהוי סמלי החג בדמות ורקע.
  • מבוכים עם סמלי החג.
  • זיהוי דומה ושונה בסמלי החג.
  • השלמת החסר בסמלי החג. כיווניות בסמלי החג ( מי שונה בכיוון).
  • רצף חזותי מורכב בשימוש בסמלי החג.
      תפיסה שמיעתית:
  • זיכרון ורצף  שמיעתי ב"טלפון מתוקן".
  • זיכרון שמיעתי ב"טלפון שבור".
רמה נמוכה
 
     1.  שפה וקוגניציה: 
  • מיון שייך / לא שייך לסוכה
  • זיהוי חפץ יוצא דופן.
  • הכרת הפעלים: לאסוף, לבנות, לדפוק, להרים, לכסות, לקשט, להדביק, לגזור, להזמין חברים.
  • זיהוי ושיום הסמלים: סוכה, ילדים בונים, ארבעת המינים, קישוט, דגל שמחת תורה.
  • הכרת המושגים: בתוך הסוכה, על יד הסוכה, על הסולם.
  • תיאור מדרשי תמונה הקשורים במנהגי החג.
  • סידור תמונות ברצף בניית הסוכה.
 
     2.  חשבון:
  • התאמה חד-חד
  •  ערכית – לכל ילד לולב.
  • סידור קרשים על פי גודל: גדול- קטן – בינוני. .
  • הכרת המושג: מעט – הרבה באמצעות הסמלים.
  • מניית סמלי החג.
  • הכרת המושג 4 - ארבעה מינים.

     3.  מוטוריקה גסה ותנועה במרחב:
  • בניית סוכה מחומרים שונים בגן.
  • ריקודים בתוך הסוכה
  • המחזת סיפורים הקשורים לחג
  • פעילות דימיונית: "בואו נבנה סוכה..."
  • איסוף סכל לסוכה בעזרת מריצה.
  • משחק ים יבשה עם המילים: בתוך, מחוץ לסוכה
  • תליית קישוטים בסוכה
     4.  מוטוריקה עדינה וסנסומוטורי:
  • שימוש במיומנויות מוטוריות: גזירה, הדבקה, צביעה, מילוי שטח, התנסות בחומרים  ביצירות הבאות:
  • הכנת סוכה דו מימדית
  • הכנת דגם של סוכה תלת מימדית
  • הכנת ארבעת המינים
  • ציור וצביעה של ארבעת המינים
  • הכנת קישוטים לסוכה
  • הכנת דגל סמכת תורה.

     5.  חברתי ורגשי
  • המחזת  אחד מסיפורי החג תוך התחפשות לדמויות מהסיפור
  • המחזת בניית הסוכה וקישוטה תוך שימוש בדמויות המשפחה: "אני אמא, אתה הילד..."
  • שיתוף פעולה ופיתרון בעיות בעת בניית הסוכה והכנות הקישוטים.
  • זיהוי רגשות שונים כמו שמחה, פחד, התרגשות והתייחסות אליהם.
  • יצירת קשרים חברתיים ע"י הזמנת חברים לסוכה, קישוט משותף שירה וריקודים בסוכה.

     6.  אוריינות
  • חשיפה למילים הנלוות לתמונה או לאובייקט הקשור לחג.
  • הקראת סיפור תוך חשיפת  הילדים למאפייני הספר (כריכה, דפים וכו..)
  • משחקי התאמה: מילה לתמונה; מילה +תמונה. (לוטו, משחק הזכרון).
  • רשימה של מוזמנים לסוכה, רשימת ציוד לבניית סוכה ולאמצעי זהירות.

     7.  תפיסות

תפיסה חזותית
  • משחק – מי חסר ונעלם עם סמלי החג.
  • משחק הזיכרון עם סמלי החג. זיהוי סמלי החג בדמות ורקע.
  • רצף חזותי בשימוש בסמלי החג.
תפיסה שמיעתית
  • זיכרון שמיעתי ב"טלפון שבור".

סיפורים:
 
אורחים לחג / לוין קיפניס
 
סכך לסוכה / לוין קיפניס
 
הסוכה של הילדים / רינה שליין
 
סוכת חלום
 
Back  
 
מידע נוסף
להצטרפות