תכנית עבודה בנושא קיץ
מטרות:
-
הכרת תכונות עונת הקיץ כחלק ממחזוריות גלגל עונות השנה.
-
הכרת מאפייני הקיץ: מזג אויר, הצומח בקיץ, בעלי חיים (חרקים), פירות ומאכלי קיץ, בגדי קיץ.
-
הכרת תופעות ומושגים הקשורים לעונה.
-
הכרת כללי הזהירות בעונת הקיץ, שמירה על הבריאות ואיכות הסביבה.
-
העלאת רגשות ותחושות הקשורים לעונת הקיץ.
שפה וקוגניציה ברמה הגבוהה:
-
הכרת פעלים השייכים לעונת הקיץ: לשחות, לצלול, להשתזף, להתמרח, לחבוש, להרכיב (משקפים).
-
מיון מאפייני העונה לפי קריטריונים (קטגוריה, תפקוד,צבע, גודל).
-
הכרת בעלי חיים בקיץ: תצפית בנמלים בטבע - התייחסות למגורים, תפקידים ומזון.
-
סידור ותאור של תמונות ברצף: ילדים הולכים לים.
-
תאור מדרשי תמונה הקשורים לעונת הקיץ, תוך הקפדה על מבנה משפט תקין תחבירית.
-
הקניית כללי זהירות בקיץ "חכם בשמש": חבישת כובע, מריחת קרם הגנה, שתיה מרובה, הרכבת משקפי שמש, ישיבה בצל.
-
פתרון חידות באמצעות משחק מסלול "משימות בדרך לים": המשתתף מתקדם במסלול ומבצע בדרכו משימות – פתרון חידות:
- מגן על ראשנו מפני השמש (כובע)
- מגן על עיננו מפני השמש (משקפי שמש)
- משתשמים בו להגן על עורנו (קרם הגנה)
- אמור 3 פירות קיץ אהובים.
- מה לוקחים בתיק כשהולכים לים.
- ההפך מ- חם.
- ההפך מ – צף.
- ההפך מ – יבש.
- אמור 2 כללי זהירות מ"חכם בשמש".
-
טיפוח מודעות לאיכות הסביבה: דיון בחשיבות השמירה על נקיון הסביבה (בריכה/ ים / אתר נופש) ויצירת לוח משותף של כללי התנהגות.
מודעות פונולוגית
-
חריזה: שמשיה- פטריה, חם-ים, שמש-נמש.
-
צליל פותח (שמש – ש) וסוגר (ים - ם).
שפה וקוגניציה ברמה הנמוכה:
-
מיון, השוואה ומציאת יוצא דופן באמצעות שימוש במאפייני הקיץ.
-
הכרת פעלים: להתלבש, לחבוש, לנעול, לשחות, להירטב.
-
יחיד רבים: סנדל – סנדלים, כובע – כובעים, סירה – סירות.
-
זיהוי ושיום של מאפייני קיץ: שמש, בגד ים, כובע, אבטיח, ארטיק, משקפי שמש, חולצה קצרה וכו'.
-
תיאור מדרשי תמונה הקשורים במאפייני העונה.
-
מיון הפריטים לקבוצות: בגדי קיץ, צמחים בקיץ, בע"ח בקיץ, פירות ומאכלי קיץ.
-
סידור ותאור תמונות ברצף: ילדים הולכים לים.
-
הקניית מושגים: גבוה-נמוך (גל בים), קר-חם, ארוך וקצר(בגד), רטוב- יבש.
לוטו אסוציאציות לקיץ:
התאמות:
◘ כף לדלי
◘ גלידה - ארטיק
◘ חולצה – מכנסים
◘ ים – בריכה וכו'..
-
הקראת השיר "של ים"/ לאה נאור – ובאמצעותו הקניית צבעים.
חשבון ברמה הגבוהה:
-
תפיסת כמות באמצעות שימוש במאפייני הקיץ.
-
התאמת כמות למספר.
-
תפוס כמות של כובעים /גלידות.
-
התאמה חד חד ערכית לפי ילד-גלידה, ילד- כובע.
-
השלמת כמות ל-10: בכל קופסא 10 צדפים. השלם צדפים ל- 10 בכל קופסא.
-
תרגילים < > = עם סימני הקיץ.
-
קפיצות ב"ים" / "בריכה" ע"פ כרטיסיית מספר.
-
מסלול נסיעה לים עם תחנות ובהם תרגילים בחשבון.
חשבון ברמה הנמוכה:
-
התאמה חד-חד ערכית – לכל ילד גלידה / כובע / משקפי שמש.
-
סידור לפי גודל (כדור- ים/ גופיה/ גלידה).
-
הכרת המושג מעט/הרבה, ארוך/קצר, רחב/צר, באמצעות מאפייני העונה.
-
תפיסת כמות עד 3 של כובעים, גופיות, צדפים.
-
התאמת כמות למספר עם מאפייני העונה.
-
הטלת קוביה וקפיצה בתוך "ים" / "בריכה" לפי המספר.
מוטוריקה גסה ותנועה במרחב ברמה הגבוהה:
-
טיול דמיוני לחוף הים: יצירת תחנות של חוף ים דמיוני (חול, ים, סירות וסוכת מציל).
-
תנועה במרחב של פעולות הנעשות בחוף ים: שחיה, השתכשכות במים עם הרגליים, ריצה/ הליכה על החוף, בניית ארמון וכו'.
-
משחק "תופסת צל" - כל ילד מנסה לדרוך על צל של חבר. הילד שנתפס הוא התופס.
-
משחק ים-יבשה.
-
יצירת מסלול מסרט הדבקה על הרצפה, בצורה ישרה ומפותלת.
-
הליכה על המסלול תוך עצירה בתחנות שונות ואיסוף פרטי קיץ. על הילד לומר מהו הפריט / מה עושים איתו / חרוז / צליל פותח / אות פותחת וכו'…
-
הנחת יריעת ניילון גדולה שקופה על הרצפה. על היריעה מפזרים צבעי גואש בצבעי ים – כחול, לבן, ותכלת. תוחמים את היריעה עם דבק נייר בקצה. הילדים מציירים עם כפות רגלים בלבד / כפות ידיים בלבד עד ליצירת תמונת ים. לאחר מכן אפשר להוסיף סירות, אוניות, גלשנים ואנשים בתוך המים.
מוטוריקה גסה ותנועה במרחב ברמה הנמוכה:
-
יצירת מסלול מסרט הדבקה על הרצפה, בצורה ישרה ומפותלת.
-
הליכה על המסלול תוך עצירה בתחנות שונות ואיסוף פרטי קיץ. על הילד לומר מהו הפריט / מה עושים איתו.
-
הסתובבות סביב בריכות (חישוקים) / כשהמוזיקה מפסיקה קופצים לתוך הבריכה.
-
פעילות בתנועה לריקוד "רב חובל": כל ילד בוחר בן זוג אוחזים בחבל משותף בקצה. נעים קדימה/ אחורה, למעלה/ למטה, ימינה/ שמאלה.
מוטוריקה עדינה וסנסומוטורי - ברמה הגבוהה
שימוש במיומנויות מוטוריות גזירה, הדבקה, צביעה, מילוי שטח.
התנסות בחומרים ביצירות הקשורות בעונת הקיץ:
-
הכנת כובע באמצעות קיפולי נייר וקישוט הכובע בחומרים שונים.
-
הכנת סירה באמצעות קיפולי נייר וקישוט הסירה בחומרים שונים.
-
מילוי בקבוקוני זכוכית בחול בצבעים שונים. שימוש במקל או קיסם המוחדר לבקבוקון ויוצר צורות שונות.
-
השחלת שרשרת מצדפים.
-
הכנת פירות קיץ מעיסת נייר וצביעתם בגואש.
-
הכנת ארטיקים בכוסות פלסטיק בטעמים שונים: תות, לימון ופטל.
-
יצירת תמונה מפלסטלינה / קרעי נייר.
-
צביעת תמונות עם מאפייני קיץ.
-
משחקי בוץ וחול: בניית "עיר דמיונית" על חוף הים – ארמונות, סירת מציל ואח"כ שילוב של דמויות ובובות ליצירת משחק דמיוני.
מוטוריקה עדינה וסנסומוטורי - ברמה הנמוכה
שימוש במיומנויות מוטוריות:
גזירה, הדבקה, צביעה, מילוי שטח ביצירות הבאות:
-
קישוט כובעים מקיפולי נייר.
-
קישוט סירות מקיפולי נייר.
-
השחלת שרשרת מצדפים.
-
הכנת ארטיקים בכוסות פלסטיק.
חברתי ורגשי ברמה הגבוהה
-
בניית ארמון משותף בארגז החול - חלוקת תפקידים וכיבוד כללים וחוקים חברתיים.
-
יציאה משותפת לטבע. חיפוש אחר נמלים.
-
משחק פנטומימה: ילד ממחיש פעולה הקשורה לאחד מסימני הקיץ.
-
המחזה משותפת של סיפורי קיץ.
-
מה אני אוהב בקיץ - לוח מובא לגן עם תמונות של הסמלים, הילד תולה את שמו במקום שמייצג את תחושתו.
-
מה אני אוהב בקיץ ביטוי אישי - תיאור חוויה בים או בבריכה מפגש משותף.
-
משחק קבוצתי בחנות לאביזרי קיץ, תוך חלוקת תפקידים למוכר וקונים.
חברתי ורגשי ברמה הנמוכה
-
יציאה לטבע - טיול (חיפוש נמלים).
-
ריקודים בנושא בנושא קיץ בקבוצה.
-
חיקוי תנועות וקולות בקיץ.
-
מה אני אוהב בקיץ - לוח מובא לגן עם תמונות של הסמלים, הילד תולה את שמו במקום שמייצג את תחושתו.
אוריינות ברמה הגבוהה
-
חשיפה למילים הקשורות לקיץ.
-
התאמת מילה לתמונה.
כתיבה:
א. הבעה בכתב בנושא הקיץ (למשל מה אני אוהב בקיץ?).
ב. כתיבת סיפור לתמונות ברצף.
-
כתיבת מתכונים כמו מתכון לגלידה / ארטיק / סלט פירות.
-
גזירת אותיות מהעיתון להרכבת מילים בנושא הקיץ.
-
הקמת חנות לאביזרי קיץ. משחק משותף של קניה ומכירה תוך שימוש במאפיינים אוריינים (מחירים, רישום בפנקס מוכר, רישום בקופה, כסף וכו'..).
אוריינות ברמה הנמוכה
-
חשיפה למילים הנלוות לתמונה או לאובייקט הקשור לעונה.
-
הקראת סיפור תוך חשיפת הילדים למאפייני הספר (כריכה, דפים וכו').
-
משחק זכרון של מאפייני העונה כאשר מתחת לכל תמונה קיימת מילה והזוג הוא המילה.
-
הכרת דקלומים בנושא הקיץ.
קריאה ברמה הגבוהה
-
זיהוי וקריאת מילים קשורות לקיץ.
-
קריאת סיפור קצר בנושא הקיץ.
-
פיתוח מיומנויות של הבנת הנקרא באמצעות סיפורים בנושא הקיץ.
-
מיון מילים לשתי קבוצות קיץ / חורף
תפיסות ברמה הגבוהה
תפיסה חזותית
-
מציאת מה חסר ונעלם עם סימני הקיץ.
-
מציאת הבדלים דקים.
-
משחק זכרון עם מאפייני הקיץ.
-
זיהוי מאפייני הקיץ בדמות ורקע.
-
סידור ברצף של מאפייני הקיץ.
-
השלמת החסר במאפייני העונה.
-
השלמת חלקי תמונה של קיץ.
-
הרכבת פאזל של תמונת חוף ים.
-
מבוך במסלול עם סמלי הקיץ. (הבא את הדלי לכף, הבא את הילד לים, הבא את הילדה למשקפי השמש).
תפיסה שמיעתית
-
זיכרון ורצף שמיעתי ב"טלפון מתוקן".
-
זיכרון שמיעתי ב"טלפון שבור".
-
זיהוי קולות של קיץ: רחש גלים; קפיצה במים, ליקוק גלידה...
-
סידור של פריטים ברצף על פי הוראה.
תפיסות ברמה הנמוכה
תפיסה חזותית
-
הצגת מספר מאפיינים של קיץ הסתרה של אחד מהם וגילויו.
-
משחק זכרון עם מאפייני העונה.
-
מה במשבצת התאמה של צבע למאפיין.
-
בניית רצף חזותי לפי גדלים שונים / צבעים / מאפייני עונה.
-
בלבול הסדר של החפצים ועל הילד לסדר לפי הסדר שנקבע מראש.
-
אבסורדים מה לא שייך / הגיוני.
|