דרכי התמודדות עם תוקפנות בגיל הרך / טליה פסטרנק נוימן
הבחנה בין אלימות לתוקפנות:
אלימות פירושה גרימת נזק מכוון למישהו אחר.
התנהגותם של ילדים בגיל הרך נובעת מצרכים התפתחותיים ולכן, נתאר זאת כתוקפנות ולא כאלימות.
התפתחות התוקפנות בגיל הרך:
-
בשנת החיים השניה - מתבטא הפורקן בנשיכות ובהתקפי זעם. הקונפליקטים קצרים מאוד. בדרך כלל קשורים לשימוש בחפצים ובעלות עליהם. התוקפנות אינסטרומנטלית - ילד אחד מנסה להשיג חפץ או מרחב של ילד אחר.
-
בשנת החיים השלישית - זריקת חפצים, חטיפות ומכות. התוקפנות נעשית ממוקדת יותר. יש בה יותר רצון לפגוע ויותר ניסיונות להשיג דברים בכוח הזרוע.
-
בשנת החיים הרביעית - לקראת גיל 4 חל גידול בשיעור התוקפנות המילולית. קונפליקטים מסתיימים יותר בפשרה. יש יותר משא ומתן.
-
בשנת החיים החמישית והשישית - הילדים נאבקים על מקומם במשפחה ובחברת בני גילם, דבר המתבטא בתחרותיות רבה בין הילדים ובמאבקים על תפקידים בחברה ובמשחק. בשנים אלו הילדים מצליחים בהדרגה להמיר את ההתנהגות התוקפנית בביטוי מילולי של רגשות תסכול או בהתנהגויות נורמטיביות של תחרותיות והשגיות.
סיבות מרכזיות לתוקפנות אצל ילדים:
1. תסכול
2. צורך בתשומת-לב.
3.רכושנות
4. שינויים בחיי הילד.
מתי יש לדאוג מגילויי תוקפנות של ילדים?
1. כאשר התוקפנות של הילד מופנית כלפי עצמו.
2. כאשר התוקפנות של הילד הוא דרך ההתמודדות הרגילה שלו במגוון של
מצבים ואין דרכי התמודדות אחרות.
3. כאשר הילד נעשה תוקפן לעיתים קרובות ולאורך תקופה ארוכה,
כשמופיעים גילויי תוקפנות אצל ילד שלא היה רגיל להתנהג כך.
4. כאשר התוקפנות גורמת לו נזק חברתי של דחייה מצד הילדים ומצד
המבוגרים שאמורים לטפל בו.
כיצד להתמודד מול ילד המציג התנהגות תוקפנית?
1. בניית דוח התפתחות המתאר את הילד:
הדוח יכלול את כל תחומי ההתפתחות של הילד ויתאר באופן אובייקטיבי את התנהגותו של הילד בכל תחום.
התפתחות חברתית:
האם מחפש קשר עם הילדים או נמנע / מרוחק / מתעלם?
האם נרתע ממגע עם אנשים?
האם מחפש מגע פיזי מוגזם?
האם הילד משחק משחק דמיוני?
האם משחק ליד חברים או עם חבר אחד או יותר?
כיצד הוא יוצר קשר עם ילדים אחרים?
האם התגובות שלו חיוביות או שליליות כלפי חברים?
פרוט תגובות:
כיצד מתנהג כשרוצה משחק שנמצא אצל חבר?
כיצד מתנהג כשחבר מגלה תוקפנות כלפיו?
האם הילד מגלה תכונות של מנהיגות כלפי ילדים אחרים?
התנהגות: האם הילד פועל בהתאם לכללים הנהוגים בגן או בודק כללים אלו? כיצד הוא מתנהג כלפי צוות הגן וכלפי הילדים?
התפתחות רגשית: מזגו של הילד- רגוע, נינוח, רגזן ומתפרץ בקלות.
כיצד מגיב במצבי קושי ותסכול?
מסתגר / נמנע, בוכה וקשה לו להירגע, שובר / מכה, מטיח עצמו ברצפה או מגיב באופן מסתגל.
האם פועל באופן עצמאי?
האם שולט בצרכיו?
האם משתמש במוצץ ומתי?
האם מביע רגשות בצורה ברורה?
האם משנה מצב רוח ללא סיבה הנראית לעין?
האם נפרד בקלות מהוריו או מתקשה להיפרד?
האם מסוגל להמתין לתורו בפעילות?
האם מסוגל לבקש עזרה במצב קושי או בתוך פעילות?
האם מפסיק לעבוד כשנתקל בקושי?
האם מתרגז בקלות כשלא מצליח?
האם מקלקל עבודות של אחרים?
האם מביע פחדים כלשהם וממה?
האם עובר בקלות מפעילות לפעילות?
כיצד מתנהג במצב לא שגרתי (כניסת זרים לגן, יציאה לטיול מחוץ לגן, שינוי בסדר היום, חגיגה)?
האם הוא נצמד לחפץ כלשהו?
האם הילד זקוק לחיזוקים?
2. בניית תוכנית טיפול הנותנת מענה לקשיים העולים בדוח הכוללת את הכלים הבאים:
• הכנה לפני כל פעילות
• העצמת התנהגות חיובית
• תיווך המתרחש
• הצבת גבולות נכונה.
בבואנו לעזור לילד המציב בפנינו אתגרים שונים בגן הילדים נזכור שיש רק שתי אפשרויות:
אנו נצליח לעזור לו לשפר את התנהגותו
או שנצליח לעזור לו לשפר את התנהגותו.
טליה פסטרנק נוימן
יעוץ הורי
יעוץ וליווי גננות
טלפון:050-7607252
talipnt@gamil.com
www.horut-mudaat.co.il
אהבתם? תנו המלצה בפייסבוק בכפתור מטה! |