דף הבית >> מרכזיה פדגוגית >> חגים ומועדים >> פורים >> מערך שיעור פורים

 

 
 
 
מערך שיעור פורים
 
מערך שיעור לפורים

מטרות:
  1. הכרת הסיפור ההיסטורי – מגילת אסתר והדמויות המרכזיות בסיפור.
  2. הכרת סמלי חג הפורים: רעשן, מסיכה, תחפושת, משלוח מנות, אוזן המן, מגילת אסתר.
  3. הכרת מנהגי החג: קריאת המגילה, אכילת מאכלים אופיינים, מתן משלוח מנות, התחפשות, משחק ברעשנים.

שפה וקוגניציה ברמה הגבוהה:
  • פיתוח אוצר מילים: ששון, שמחה, גיל, רינה, דיצה, פור, משלוח מנות, מגילה.
  • תיאור הסמלים לפי קריטריונים: קטגוריה, צורה, צבע, תפקוד, אפיון.
  • סידור ותיאור ברצף של תמונות המגילה.    
  • תיאור מדרשי תמונה של מנהגי החג
  • הקפדה על מבנה משפט תחבירי תקין.
מודעות פונולוגית:
  • פירוק מילה למרכיבים פונטיים. (ר- ע- ש- ן)
  • זיהוי והפקה של צליל פותח במילים הקשורות לחג. (מסכה – מ)
  • חריזה - מציאת מילים נחרזות לסמלי החג (אסתר- פסנתר)
  • זיהוי והפקה של צליל סוגר במילים הקשורות לחג. (תחפושת – ת)

שפה וקוגניציה ברמה הנמוכה:
  • מיון סמלי החג לפי צבע וגודל.
  • זיהוי חפץ יוצא דופן.
  • הכרת הפעלים: להתחפש, לחבוש, להרעיש.
  • זיהוי ושיום הסמלים: רעשן, תחפושת, מסכה, משלוח מנות.
  • הכרת המושג: רעש - שקט.
  • הכללה בסמלים: למשל: כובע ליצן, קוסם, שוטר..-  כובעים.
  • תיאור מדרשי תמונה הקשורים במנהגי החג.
חשבון ברמה הגבוהה:
 
  • תפיסת כמות עם סמלי החג. 
  • התאמת כמות למספר עם סמלי החג. 
  • משחקי "תפוס כמות" של סמלי החג. 
  • מניית כמות של סמלים. 
  • התאמה חד- חד ערכית. (לכל ילד כובע) 
  • השוואת כמויות (איפה יש יותר) 
  • סימון < > =.
  •  הכרת המספר הסודר באמצעות סמלי החג. 
  • מניפולציות חשבוניות באמצעות סמלי החג. (אמא נתנה לגיל 3    אוזני המן. גיל אכל 1 כמה נשארו?)

חשבון ברמה הנמוכה:
  • התאמה חד-חד ערכית – לכל ילד כובע.
  • סידור ליצנים לפי גודל – קטן, בינוני, גדול.
  • הכרת המושג: מעט – הרבה באמצעות הסמלים.
  • מניית סמלי החג.

מוטוריקה גסה ותנועה במרחב - רמה גבוהה:
  • בניית ארמון המלך באמצעות בדים, קוביות, קופסאות קרטון.
  • התחפשות.
  • ריקודים.
  • פנטומימה של דמויות.
  • נהפוך הוא בתנועה.
מוטוריקה גסה ותנועה במרחב - רמה נמוכה:
  • פעולת ההתלבשות וההתפשטות.
  • משחק חופשי בארמון שנבנה בכיתה.
  • ריקודים לפורים.
מוטוריקה עדינה וסנסומוטורי - רמה גבוהה:
 

שימוש במיומניויות מוטוריות:
  • גזירה, הדבקה, צביעה, מילוי שטח, התנסות חומרים, קיפול.
  • הכנת רעשנים מקופסאות קרטון ובקבוקים.
  • הכנת ליצנים זזים.
  • הכנת מסיכות מסוגים שונים ומגרוטאות.
  • ציור סמלי החג.
  • הכנת צלחת למשלוח מנות.
  • הכנת המגילה.
  • הכנת כובעים שונים לתחפושות שונות.
שימוש בחומרים שונים ומרקמים שונים:
  • הכנת מסכות מגבס, עיסת נייר, דאס, חימר, דבק.
  • בצק (אפיית אוזני המן) 
  • מרקמי בדים
  • איפור
 
מוטוריקה עדינה וסנסומוטורי - רמה נמוכה:
 
שימוש במיומניויות מוטוריות:
  • גזירה, הדבקה, צביעה, מילוי שטח
ביצירות הבאות:
  • הכנת רעשנים מקופסאות קרטון ובקבוקים.
  • הכנת מסיכות מסוגים שונים, ומגרוטאות.
  • צביעה של סמלי החג.
  • הכנת צלחת למשלוח מנות.
  • קישוט כובעים שונים לתחפושות שונות.
  • השחלת דמויות על חוט ניילון.
  • הכנת קופסא המכילה רעשנים שונים תוך התייחסות לקולות   ורעשים.
שימוש בחומרים שונים ומרקמים שונים:
  • הכנת מסכות מגבס, עיסת נייר, דאס, חימר, דבק.
  • בצק (אפיית אוזני המן) 
  • מרקמי בדים
  • איפור
חברתי ורגשי - ברמה הגבוהה:
  • התחפשות
  • איפור
  • המחזת סיפור המגילה
  • משחקי זיהוי תחפושות.
  • חלוקת משלוחי מנות לחברים.  
  • התגברות על פחדים בעקבות שינוי הדמות, באמצעות התנסות חוויתית באיפור ובלבוש.  
  • זיהוי רגשות שונים כמו שמחה, פחד, רתיעה, והתייחסות אליהם.
  • מתן לגיטימציה למאווים באמצעות התחפושות.
חברתי ורגשי - ברמה הנמוכה:
  • התחפשות לדמויות שונות בתוך ארמון שיבנה בכתה.
  • מתן משלוחי מנות לחברים.
  • משחקי קוקו - מי מאחורי המסכה?
  • התגברות על פחדים בעקבות שינוי הדמות באמצעות התנסות חוויתית באיפור ובלבוש.
אוריינות - ברמה הגבוהה:
  • חשיפה למילים הקשורות לחג.
  • התאמת מילים לתמונות מהחג.
  • מתכון לאפיית אוזני המן.
  • הקמת חנות תחפושות – משחקי קניה ומכירה.
כתיבה
א. הבעת בכתב בנושא החג.
ב. כתיבת סיפור המגילה.
ג. כתיבת ברכה למשלוח מנות.
 

אוריינות - ברמה הנמוכה:
  • חשיפה למילים הנלוות לתמונה או לאובייקט הקשור לחג.
  • הקראת סיפור תוך חשיפת הילדים למאפייני הספר (כריכה, דפים וכו..).
משחקי התאמה
  • מילה לתמונה: מילה בליויי תמונה למילה. (לוטו, משחק הזכרון).
  • מתכון לאפיית אוזני המן (הצמדת תמונות למילים מהמתכון). 
קריאה
  • זיהוי וקריאת מילים הקשורות לחג.
  • קריאת סיפור קצר בנושא חג פורים + מיומנויות הבנת הנקרא.
  • מתכון להכנת אוזני המן.
תפיסות - ברמה הגבוהה:

תפיסה חזותית:
  • משחק – מי חסר ונעלם עם סמלי החג.
  • משחק הזיכרון עם סמלי החג.
  • זיהוי סמלי החג בדמות ורקע.
  • מבוכים עם סמלי החג.
  • זיהוי דומה ושונה בסמלי החג.
  • השלמת החסר בסמלי החג.
  • כיווניות בסמלי החג (מי שונה בכיוון).
  • רצף חזותי מורכב בשימוש בסמלי החג.
תפיסה שמיעתית:
  • זיכרון ורצף שמיעתי ב"טלפון מתוקן".
  • זיכרון שמיעתי ב"טלפון שבור".
  • זיהוי קולות של בעלי חיים או בעלי תפקידים (תחפושות). 
תפיסות - ברמה הנמוכה:
 
תפיסה חזותית:
  • משחק – מי חסר ונעלם עם סמלי החג.
  • משחק הזיכרון עם סמלי החג. זיהוי סמלי החג בדמות ורקע.
  • רצף חזותי בשימוש בסמלי החג.
תפיסה שמיעתית:
  • זיכרון שמיעתי ב"טלפון שבור".
  • זיהוי קולות של בעלי חיים או בעלי תפקידים (תחפושות).

סיפורים:
1. הביצה שהתחפשה / דן פגיס.
2. מעשה בכובעים / תלמה אליגון.
3. מעשה באזנהמן / לוין קיפניס.
4. מזל שאני / ע. הלל
5. הפיל שרצה להיות הכי/ פאול קור
6. מעשה בחתוליים / ע. הלל
7. מגילת אסתר


 
Back  
 
מידע נוסף
להצטרפות